23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nordens lange vej til ballastvandanlæg





















Fire kriterier











































Otte på bruttoliste



















For Norden har valg af ballastvandanlæg været en lang og systematisk proces, og rederiet har endnu ikke truffet den endelige beslutning om leverandør. På onsdagens konference om Ballastvandkonventionen fortalte Jeppe Mulvad Larsen, Head of Project Management hos Norden, om processen, som indebar fire trin i rederiets såkaldte ’Roadmap to Installation’: Nemlig henholdsvis valg af teknologi, valg af leverandør, teknisk/ingeniørhjælp og hjælp til installation. Udgangspunktet var, at Norden har 38 skibe i sit retrofit-program, heraf 20 tørlastskibe og 18 produkttankere. Kravet var, at det valgte system også skulle være godkendt til amerikanske havne og at behandlingen af ballastvand højst må vare to dage. Rederiet har deltaget i en erfagruppe om emnet og fik i 2013 udarbejdet en rapport fra Lloyds, fortalte Jeppe Mulvad Larsen på konferencen hos Søfartsstyrelsen. - Vi har ladet os inspirere rigtig meget af rapporten til, hvordan vi kunne fortsætte projektet. I sådan et projekt er der enorme mængder af information, som man skal samle sammen, sagde han. Dernæst blev der fastlagt følgende fire kriterier for udvælgelse af teknologi: 1. Hvor sandsynligt er det, at teknologien godkendes? 2. Operationelle restriktioner. Kravet er, at anlægget ikke må hæmme operationen af flåden. 3. Hvor nemme er anlægget at installere? 4. Overordnet vurdering af investering og driftsudgifter (capex/opex). På den baggrund blev der givet point på en skala fra 1 til 5 for hvert system/teknologi. - Her skilte ingen sig meget ud, men tre af systemerne lå bedre end de øvrige, så dem gik vi videre med, og vi endte til sidst med én enkelt teknologi, fortalte Jeppe Mulvad Larsen. Da der var truffet beslutning om valg af teknologi, var næste fase at udvælge leverandører. Her var kriterierne henholdsvis performance, godkendelse, driftssikkerhed/stabilitet, nem installation og adgang til service og reservedele. I den proces blev der afholdt mange møder med leverandører, der blev udfyldt spørgeskemaer, set på manualer og besøgt fabrikker og skibe for at tale med besætningerne. - For hvis besætningen siger, at et system er helt håbløst at arbejde med i hverdagen, så duer det jo ikke, konstaterede Jeppe Mulvad Larsen. Norden endte med en bruttoliste med otte leverandører og er i skrivende stund i gang med den endelige udvælgelse. Det sker på grundlag af et pointsystem, hvor leverandørerne blev rated efter en række kriterier. - Det har været et rigtig godt værktøj for os, fordi det giver et godt overblik over de mange parametre, fortalte Nordens projektchef. Et vigtigt parameter i udvælgelsen af leverandør har været en overordnet vurdering, understregede han: - Det er mavefornemmelsen - tror vi på leverandøren, forstår leverandøren vores ønsker og krav? Det er en subjektiv vurdering, men det har været vigtigt for os. Til gengæld indgik prisen ikke som et parameter i vurderingen, da der var tale om en rent teknisk vurdering, tilføjede Jeppe Mulvad Larsen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.149