IMO: Rensesystemer skal være på plads om fem år
Selvom ballastvandkonventionen træder i kraft til september, har rederierne mindst fem år til at få installeret rensesystemer
Kan ballastvandkonventionen nå at træde i kraft til september?
Hvor stor en del af rederierne tror du vil have installeret systemerne til september?
Hvordan vil man holde styr på det?
Hvad kan konsekvensen være, hvis rederne ikke overholder konventionen?
På gårsdagens konference om Ballastvandkonventionen skitserede specialkonsulent i Søfartsstyrelsen, Clea Henrichsen, IMO’s regler. Søfart stillede hende efterfølgende et par direkte spørgsmål. - Ja. Konventionen træder i kraft den 8. september 2017. Og den har jo været undervejs meget længe. Der er imidlertid en overgangsperiode, inden alle skibe skal have installeret rensningsudstyr, en periode på fem år. Det er fordi, konventionen er hægtet op på IOPP-certifikatet (International Oil Pollution Prevention, red.). Vi har ligesom flere andre flagstater givet rederierne lov til at tage IOPP-certifikatet ud af det harmoniserede system. Det betyder, at hvis de går ind og laver et fornyelsessyn af deres IOPP-certifikat, inden konventkonen træder i kraft i september i år, så har de fem år til næste fornyelsessyn. Det giver altså rederierne fem år til at opgradere deres skibe, installere rensningssystemer og dermed overholde kravene. - Kun de, der allerede har installeret rensningssystemerne nu. Resten vil installere det hen ad vejen - altså inden for de fem år, med mindre det hele bliver lavet om til juli. Det kan nemlig blive udsat to år yderligere, hvilket i så fald vil blive besluttet i juli. Så det bliver i værste fald syv år. Men allersenest til september om syv år har alle skibe installeret rensningssystemer. - Gennem syn af skibene samt via havnestatskontrol. Når man i IMO har konsensus og laver regler, så har hver stat ansvaret for at overholde kravene. Derudover er der gennem havnestatssamarbejder som eksempelvis Paris MoU indført retningslinjer for udførelse af havnestatskontrol. Det vil også omfatte kontrol med ballastvandsystemer. Desuden gælder i denne konvention, ligesom ved alle andre IMO-konventioner, reglen om ’no favorable treatment’. Dvs. det er ens for alle lande. Hvis du vil sejle til et land, der har ratificeret konventionen, eller har flag for et land, der har ratificeret den, så kommer du ikke ind uden at have overholdt kravene. - Konsekvensen vil i så fald være bøder og tilbageholdelse af skibe.