23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scandlines hybridfærger skubber ombygget fragtfærge til ny rute

Scandlines 'Kronprins Frederik' er efter et værftsophold indsat som fragtfærge på ruten Rødby-Puttgarden

M/F 'Kronprins Frederik' har hidtil sejlet på ruten Gedser-Rostock. I forbindelse med indsættelsen af to nye hybridfærger på denne rute besluttede Scandlines at beholde 'Kronprins Frederik' og fra den 4. april indsætte den som fragtfærge på ruten Rødby-Puttgarden, hvor rederiet sidste år havde en vækst for lastbiler på 8 procent.

I februar 2017 var fragtfærgen derfor på værftet Navikon i Swinoujscie i Polen. Her fik den blandt andet monteret to nye agterramper med en længde på hver 12 meter, så færgen kan lægge til i lejet i Puttgarden, samt nye, større fenderlister i forenden af skibet, så færgen kan lægge til i lejet i Rødby. Herudover blev der udskiftet i alt 12 tons stål i blandt andet vandballasttankene.

Pris: 26 millioner
For at færgen kan lægge til i Puttgarden har to udgravningsskibe siden den 1. marts 2017 fjernet omkring 70.000 m3 sand i havnen.

De seneste dage har 'Kronprins Frederik' foretaget prøvesejladser mellem Rødby og Puttgarden og samtidig testet lejerne.

De samlede omkostninger til ombygning af 'Kronprins Frederik' samt lejerne i Rødby og Puttgarden beløber sig til over 26 mio. kroner. 'Kronprins Frederik' har en kapacitet på 35 lastbiler.

Kilde: Scandlines

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web02