23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grønlands ambition kan klemme danske søfarende

Stærke kræfter i Grønlands Selvstyre arbejder på at trække væk fra Danmark og ultimativt oprette en selvstændig flagstat. Det har lange udsigter, men allerede det nuværende samarbejde mellem RAL og islandske Eimskip kan blive et problem for danske søfolk på Grønlandsruten.

Siden Royal Arctic Line fik ny direktør, Verner Hammeken, for 20 måneder siden, har det maritime område rykket sig voldsomt i Grønland.

Verner Hammeken, der kom fra en lederstilling i Mærsk, er åben omkring sit ønske om at selvstændiggøre - ’hjemtage’, som det hedder ’ - i det mindste dele af det maritime område. Naturligvis med fokus på RAL som en god forretning.

Og direktøren har sat handling bag ordene ved at lave en aftale med islandske Eimskip og desuden sået tvivl om RAL’s aftale med Aalborg Havn, hvilket har skabt en del polemik.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|instance-web04