Alliancepartner tøver med at følge i Maersk Lines fodspor
Maersk Lines makker i 2M-alliancen, MSC, tøver med at give kunderne samme valgfrihed efter den nylige indlemmelse af sydkoreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) som samarbejdspartner til alliancen.
Læs også: MSC løfter option hos DSME på fem 23.000-TEU-skibe
Samarbejdet mellem de to rederier og HMM blev færdigforhandlet tidligere i marts og fik tirsdag godkendelse fra myndighederne i USA.
Men hvor Maersk Line har tænkt sig at lade fragtkunderne selv vælge, om de vil have containere ombord på Maersk-skibe eller HMM-skibe, så giver MSC ikke endnu samme mulighed, skriver shippingavisen Lloyd's List.
Ifølge avisen er der ellers fortsat bekymringer om HMM's økonomiske sundhed, trods at selskabet var igennem en gældsrestrukturering i 2016. Derfor vil nogle kunder, oven på kollapsen af det andet sydkoreanske rederi, Hanjin, til at frabede sig at få sine containere ombord HMM's skibe.
HMM lå i første omgang i forhandlinger om at blive fuldgyldigt medlem af 2M-alliancen men endte med at måtte tage til takke med et strategisk partnerskab med Mærsk-rederiet og MSC.
/Ritzau/Finans