23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Første LNG-drevne con/ro-skib søsat i USA

LNG: Crowleys nye LNG-drevne con/ro-shortsea-skib til den amerikanske ECA-zone skal leveres til efteråret. Se video fra søsætningen

Flere og flere skibstyper bliver repræsenteret i LNG-feltet. Sidste uge tog amerikanske Crowley Maritime Corp. et vigtigt skridt med introduktionen af det, som bliver det første LNG-drevne con/ro-skib, altså et kombineret cellulært container- og ro/ro-skib, i verden.

Dette skete med søsætningen i sidste uge af nybygningen ’El Coqui’, som ventes sat i drift i den amerikanske ECA-omfattede kysttrafik i andet halvår i år. Den 2.400 TEU og 560 lanemeter store nybygning følges af et søsterskib i første kvartal næste år.

De to skibe betegnes af det amerikanske rederi som Commitment-klassen med reference til deres miljømæssige frontløber status.

Bygget til Jones Act
Nybygningsprojektet er da også rent amerikansk med Pascagoula-baserede VT Halter Marine som byggeværft. Dermed kan skibene opfylde kravene i den såkaldte Jones Act, der kræver, at et skib er bygget i USA, hvis det skal sejle indenrigsfart.

Samtidigt er skibene designede af det rådgivende skibsingeniørfirma Jensen Maritime, som er en del af Crowley-gruppen. Hovedmaskineriet er dog europæisk-udviklet, bestående af tre MAN Diesel & Turbo 8S70ME-C8-GI dualfuel-motorer.

De to Crowley-skibe følges i 2019 og 2020 af to lidt større LNG-drevne con/ro-skibe fra ligeledes amerikanske Matson Inc. Også disse skibe bygges til at kunne sejle under Jones Act, dog af et andet USA-baseret værft, General Dynamics NASSCO. Disse skibe bygges til Matsons shortsea-netværk mellem det amerikanske fastland og Hawaii.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|