23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Molslinjen går til stålet i Finland

Første stålplade skåret til den nye ro/pax-færge, der skal besejle ruten Rønne-Køge og ruten Rønne-Sassnitz

Første skæring er en traditionel skibsbygningsceremoni, hvor købers initialer og dato stemples i den første stålplade. Ceremonien fandt sted tirsdag hos finske Rauma Marine Construcions, som bygger Bornholmslinjens nye fragt- og passagerfærge.

- Det er en god fornemmelse at overvære begyndelsen på byggeriet af en ny færge. Færgen kommer til at understøtte den gode udvikling og vækst, bornholmerne har skabt på øen, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Færgen er en 158 meter lang ro/pax-færge med plads til 600 passagerer, som er skræddersyet til sejlforholdene i Østersøen. Indretningen sikrere blandt andet 100 liggepladser til de mange passagerer, ligesom der indrettes et større loungeområde med hvilestole.

Både plads til køretøjer og en helikopter

De i alt 1.500 lastemeter fordelt på to vogndæk, som er indrettet med mulighed for flere lastbiler. Fragt- og passagerfærgen er udstyret med to dieselmotorer af mærket Wärtsilä 31, som er kåret til verdens mest effektive fire-takts dieselmotor.

Færgen bliver også udstyret med landingsplads til helikopter, så skibet kan deltage, hvis der bliver brug for hjælp til større redningsaktioner i Østersøen.

Fragt- og passagerfærgen skal sejle på Bornholmslinjens ruter Rønne-Køge og Rønne-Sassnitz. Byggeriet ventes færdigt sidst i maj 2018, og færgen sættes i drift til september 2018, hvor Molslinjen overtager ruterne til Bornholm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.139