Der er ikke så meget at grine af på Marstal Værft, som netop har aflagt endnu et årsregnskab med røde tal på bundlinjen.
Faktisk er det ottende år i træk med underskud hos Ærø-værftet. Ifølge driftsleder Poul Sækmose er virksomheden ramt på tre fronter.
Dels har værftet tabt ordrer fra Norge som følge af krisen i offshoresektoren og den faldende norske krone. Dels er mange mindre tyske kunder blevet udraderet, efter bankerne i Tyskland over en bred kam har trukket sig ud af rederibranchen. Og endelig har manglende aktivitet herhjemme inden for havneanlæg og større infrastrukturbyggerier smittet negativt af på værftets reparationsforrretning.
- 2016 var et forfærdeligt år, og de foregående år var heller ikke gode. Men vi er ikke alene om det, så det er ikke fordi, vi har fejlet totalt. Markedet har simpelt hen bare været så dårligt, siger Poul Sækmose til Søfart.
Redningskrans fra ejeren
I regnskabsåret 2015/16 var resultatet hos Marstal Værft et underskud på knap to mio. kroner. Efter et samlet tab på knap 15 mio. kroner siden 2008/09 har værftet tabt egenkapitalen. Det er sket trods flere kapitalindsprøjtninger fra hovedaktionæren, Cai Edelbo Larsen. Senest skød ejeren i fjor 2,7 mio. kroner ind i værftet som redningskrans.
Ifølge regnskabet har Cai Edelbo Larsen givet tilsagn om at sikre værftets fortsatte drift med den nødvendige likviditet.
Poul Sækmose fortæller, at værftet desuden har fået hjælp fra søsterselskabet, Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg.
- Vi har haft den fornøjelse, at vi har kunnet tjene penge i Svendborg, og mange af dem er blevet kanaliseret til Marstal, siger Poul Sækmose.
Krisen medførte sidste år, at Marstal Værft måtte afskedige omkring 12 ansatte, så der nu er 21 tilbage.
- Det var vi nødt til, for situationen var alvorlig. Vi var nødt til at skære helt ind til benet, siger han.
Marstal Værft kører på pumperne
Ærø-værftet har haft underskud otte år i træk trods kapitaltilførsel fra ejeren. Krisen skyldes hovedsagelig en svag norsk krone, nedtur i den tyske rederibranche og mangel på danske infrastrukturbyggerier