Branchefolk angriber ny praktikant- ordning
Ny lovgivning vil gøre det langt mere besværligt at ansætte maskinmester-praktikanter på udenlandsk indregistrerede skibe, frygter brancheaktører
Problemets kerne
Kritik bakkes op
Ændre bekendtgørelsen tilbage
Bureaukratiske lande er svære
Johnny Holgaard er CEO i Technical Yacht Solutions. Hans forretning består i at sende kompetente folk ud til luksusyachter. Herunder har han de sidste to år sendt et halvt hundrede maskinmesteraspiranter i praktik på udenlandske yachter. Men det er slut nu. Det skyldes offentliggørelsen af en ny uddannelsesbekendtgørelse i december, ifølge Johnny Holgaard. Og hans kritik bakkes op af andre brancheaktører. Johnny Holgaard forklarer over for Søfart, at problemets kerne for ham er, at han før kunne sende folk ud uden at skulle bevise noget om det land, under hvilket skibet var indflaget. Men at det har ændret sig med den nye bekendtgørelse. Nu skal han bevise, at det pågældende land ikke har en national ordning for løn til praktikanter, inden han kan sikre dem SU. - Før sagde de, at man under sin sejltid kan få fuld SU. Men nu skal man ind og bevise, at man ikke får løn under uddannelsen - det fremgår af det sidste stykke i paragraf 3. Før var der en, der kontaktede mig, og så sendte jeg ham bare ud, det var nemt. Nu får jeg en ekstra arbejdsopgave, der i praksis er meget besværlig, siger Johnny Holgaard og tilføjer: - Og jeg får ikke penge for det her, jeg hjælper de unge mennesker videre. Jeg har sendt 51 unge i praktik siden 1. januar 2015, men nu har jeg meddelt skolerne, at det er slut. Brian Thomsen er vicedirektør i Martec, der tilbyder en bred vifte af maritime uddannelser. Han bakker op om Johnny Holgaards kritik. - I forbindelse med den nye bekendtgørelse har man sat en passus ind omkring praktik til søs; at praktik til søs skal gennemføres som lønnet praktik. Og det er fair nok, sådan var det jo i forvejen i praksis på danske skibe. Men det går ud over dem, der søger praktik på udenlandske skibe, siger han og uddyber: - Hvis man skal have et nyt udenlandsk rederi indover, så skal hver enkelt skole til at undersøge, om det er sædvane at betale løn under praktik i det pågældende flagstatsland. Jeg har kommenteret problemet i forbindelse med høringen til bekendtgørelse, men det kom der ikke noget ud af, siger Brian Thomsen, som i øvrigt har sendt en del praktikanter i retning af Johnny Holgaard: - Johnny har taget 30 eller 40 herfra, som ellers skulle have haft en praktikplads på land. Og jeg tror, at flere andre skoler kan komme til at stå med lignende problemer, når de skal til at bevise alt muligt omkring udenlandske rederier, som de samarbejder med, siger Brian Thomsen og tilføjer: - I forvejen er der jo for få søpraktikpladser. Ifølge Brian Thomsen skal man ændre bekendtgørelsen tilbage igen. - Hvis den passus om, at praktik skal gennemføres som lønnet praktik, fjernes, så er man tilbage til, som det var før. Og man kan igen nemt sende maskinmester-lærlinge i praktik på udenlandsk indflagede skibe, siger han til Søfart. Johnny Holgaard er enig. Han udtrykker sin beklagelse over at skulle afvise at sende flere maskinmesterpraktikanter ud i verden. - Desværre er vi nødt til at stoppe vores samarbejde med maskinmesterskolerne omkring praktikophold. Således må vi blandt andet sige nej til de tre ud af fem praktikanter fra Frederikshavn Maskinmesterskole, som skulle have været i sø praktik gennem Technical Yacht Solutions, siger Johnny Holgaard. Søfart er i besiddelse af de pågældende navne. Johnny Holgaard uddyber, at det særligt kan være i lande langt væk fra Danmark, man kan møde problematiske bureaukratiske problemer: - Jeg sidder med et bureau, der beskæftiger sig med udenlandske skibe, og jeg har ikke tid til at undersøge forholdene hver eneste gang, jeg skal lave en kontrakt for en person. Så skal jeg have fat i myndighederne. Og hvis det er Bahamas, så kan der nemt gå 2-3 måneder, inden man får svar, forklarer Johnny Holgaard.