Det ligner små parkeringspladser. Og på en måde er den god nok. Men vi er i en stor lagerhal, en hal, hvor hvert skib har sin egen optegnede plads.
Alle de ting, et givent skib har bestilt, bliver placeret på skibets plads. Mad, værktøj, madrasser, cigaretter, hængekøjer, møtrikker og alt andet, de skal bruge om bord. Også en stor del større ting bliver leveret herfra; reservedele til motorer etc.
Det fortæller direktør for Wrist i Holland, Jeroen Bronwasser, som tager imod Søfart i bygningen i udkanten af Rotterdam. Han viser smilende rundt i de forskellige haller, der de sidste to år har udgjort virksomhedens base i den vigtige europæiske havneby.
Marked i opbrud
Rotterdam er som en af verdens største havne en enormt attraktiv sted for skibsleverandører. Og det er der mange, der har fundet ud af, understreger direktøren:
- Wrist agerer på et marked domineret af en lang række mindre aktører. Det er et marked i opbrud, fordi mange kunder efterspørger globale løsninger, siger Jeroen Bronwasser til Søfart og uddyber:
- Rotterdam er jo en af verdens største havne, og mange mennesker ser muligheder i at være leverandør til skibene her. Det er faktisk ret let at komme i gang. Du har kun brug for et varehus, nogle kontakter i industrien og lidt investeringer. Så kan du starte op, siger Jeroen Bronwasser og uddyber, at det trods alt ikke er så let at få succes.
- Det vi oplever er, at vores kunder ser mere på globaliseringen, og leder efter en global partner. Det er her, Wrist er stærke - vi kan tilbyde den samme service hver gang et skib kommer i havn via et vidt forgrenet netværk af kontorer i en række store havne i verden, siger direktøren.
Direkte tale
Danskere er mange steder i verden kendt for at være meget direkte. Og det passer Jeroen Bronwasser godt, siden hollændere har de samme karakteristika. Han mener, at netop den attitude er en del af forklaringen på virksomhedens succes.
- Vores største fordel er en ’no nonsense’ tilgang og mentalitet. Det sætter vores kunder pris på. Altså, vi laver alle sammen fejl, og det gør vores folk også. Det vil ske, at en pakke bliver placeret på den forkerte palle. Sagen er snarere, hvordan vi dernæst løser det opståede problem? Og her er vi meget åbne over for vores kunder omkring fejlen.
Desuden kan vi være med til at løse problemet i næste havn, hvilket ikke gør sig gældende for særlig mange af vores konkurrenter, mener direktøren.
Vokset i Rotterdam
Hvis man har ambitioner som europæisk skibsleverandør, skal man naturligvis være i Europas største havn, der strækker sig over mange hundrede kvadratkilometer. Det indså ledelsen i Wrist for længe siden, og i 2009 købte man så den lokale skibsleverandør Kooyman. Dernæst ledte Wrist efter en ny direktør, og det blev Jeroen Bronwasser. Det var imidlertid et andet Rotterdam-firma, han kom til dengang.
- Da jeg kom til var det to firmaer, som samarbejde. Det var fint, og vi ville gerne benytte opkøbte Koymans brand - her i Rotterdam hedder vi faktisk stadig Wrist-Kooyman. Men ledelsen af det gamle Koyman fortsatte ikke, så det blev i realiteten Wrist, der tog over, selvom en del af Kooymans folk heldigvis stadig arbejder hos os, siger direktøren.
Verdens største skibsleverandør vokser
Wrist har hovedsæde i Aalborg og er i dag verdens største skibsleverandør i et fragmenteret globalt marked. Søfart besøgte virksomhedens base i Rotterdam.