Søfartsjurist: Nye konsolideringer på vej
MARITIM JURA: Advokat Henrik Kleis har hjulpet et stort antal maritime virksomheder med at omstille sig fra buldrende vækst til lodret fald i omsætningen. Han forudser, at den store konsolideringsbølge i branchen vil fortsætte med uformindsket styrke
De kriseramte markeder
Og det gør efterspillet også:
Nye spillere
Bunden synes nået
Maritim jura er en speciel branche at agere i. Uanset om man er stor nok til at ansætte egne jurister eller om man benytter ekstern ekspertise, følger juraen med hele vejen - fra gyldne drømme til hårde tider. Netop nu er tiderne så hårde, at det overgår tidligere nedture, ifølge advokat Henrik Kleis fra firmaet Delacour: - Som maritim advokat med mange års indsigt i branchen må jeg sige, at det har været en meget hård nød at knække for mange. Også for os som rådgivere, forklarer Henrik Kleis og fortsætter: - Selv om vi som udgangspunkt sidder i en position, hvor vi skal i spil - uanset om det går den ene eller anden vej. Men, jeg ville da lyve, hvis jeg påstod, at det også for os jurister ikke er sjovere at være med til at bygge op, end det er at udøve damage control. Henrik Kleis understreger, at virksomheden sætter lige hårde kræfter ind på at løse opgaverne - uanset om de skal løses ud fra en positiv eller negativ ladet vinkel, men udvikling og fremdrift er jo det alle lever af. Også i vores branche, lyder det. En ting har jo været problemerne i shipping generelt siden 2008. Det var jo tydeligvis resultatet af en voksende boble; ligesom boligmarkedets udvikling i nullerne, som Henrik Kleis ser det. Og for de forudseende derfor måske også en udvikling, der kunne være bedre dæmmet op for til en vis grad. Men selvfølgelig så det dramatisk ud, da boblen bristede, som det skete i 2008. - De bølger har jo langt fra lagt sig endnu. Det er bestemt ikke småting i den branche, når man ser konkursresultatet for en så stor international aktør som Hanjin. Og det spil, der foregår omkring konsolideringer etc. i containerbranchen er formentlig langt fra overstået. Tværtimod vil jeg mene. Og det gælder vel i det hele taget i shipping, pointerer Henrik Kleis. - Men det var et meget mere uforudset styrtdyk, der skete over night for aktørerne inden for offshore og derpå offshore vind, da oliepriserne slog bunden ud af disse sektorer. Typisk meget dyre enheders værdi røg ned i værdi med op til fire femtedele. Det kan enhver jo forstå alvoren i. Og det var en udvikling ingen - eller i hvert fald meget få - rigtigt havde set komme. For bl.a. nogle af Delacours klienter inden for offshore vind var der egentligt intet direkte problem i, at olieprisernes styrtdyk på verdensmarkedet relativt hurtigt slog bunden ud af det egentlige offshoremarked. Da det skete var der god grøde i vind offshore. Men måske lidt for god grøde med mange nye aktører på banen. Fra mindre nye spillere med nærmest lokale perspektiver til store globale aktører med meget ambitiøse og bekostelige projekter sat i søen. Omvendt var og er anlægsprojekter og fungerende havmølleparker (service) stadigt i spil. Og dermed opgaver. Men pludselig væltede der helt uventet konkurrence ind fra venstre. - Der skete jo hurtigt det, da bunden gik ud af traditionel offshore, at aktører der fra søgte over mod vind offshore med de enheder, som kunne komme i arbejde der. Simpelthen for at holde dem beskæftiget, hvis de kunne. De blev tilbudt markedet til charterpriser, der lå langt under det, disse enheder normal oppebærer. Og det pressede så offshore vind-markedet som en dominoeffekt. For vores del som juridiske konsulenter betød det så, at vi fra at skulle agere opbygnings- og vækstrådgivere i stedet skulle snakke med banker og andre eksterne aktører ud fra helt andre præmisser. Kriser er i sig selv på ingen måde en ukendt situation i det maritime miljø. Og derpå i det maritime juridiske miljø. Og det håndterer man så derfra. Pointen er, at dominoeffekten har været meget hurtig eskalerende i et relativt helt nyt shippingmarked i dette tilfælde. Og der er mange, der er blevet - hårdt - ramt. Til gengæld vover Henrik Kleis også pelsen ved at sige, at han tror, bunden er nået nu. Og at det, der er nogle sejere aktører, der står tilbage. Og formentlig bedre rustet til virkeligheden. Henrik Kleis afslutter: - Det tror jeg. Det er naturligvis til en vis grad en subjektiv vurdering, når jeg bliver spurgt direkte. Men jeg ser styrke i den del af segmentet, jeg kender til. Og en god blanding af mere sund fornuft og gåpåmod. Men det er også en branche under pres fra sig selv så at sige. Når den tekniske / forretningsmæssige udvikling går så stærkt, at en aktør nærmest tvinges til at bygge en enhed om igen, mens den faktisk er under ombygning, så kan det godt synes lidt op ad bakke. Men hvis markedet pludseligt kræver det, så skal man have vilje og styrke til at reagere. - Når alt det er sagt, vil jeg også gerne pointere, at der er mange aspekter af det maritime miljø i Danmark, hvor det går rigtigt godt. Spedition, havne og logistik mere generelt er sider af branchen, vi i Delacour har mange grænseflader med. Og det bevæger sig rigtigt godt. Der er mange meget dygtige aktører på banen der. Det gør det også for bl.a. de værfter og producentvirksomheder, vi har med at gøre. - Så bunden er måske nået og ny vækst venter - håber jeg - for nogen. For andre bevæger vi os i et helt andet og lettere luftlag. Så bundlinjen er, at det er en meget proaktiv branche, vi er med til at servicere. Og transport - til lands, til vands og i luften - er meget proaktiv jura at beskæftige sig med set fra min stol.