Domstol stadfæster Hanjin-konkurs
Containerrederiet Hanjin rystede markedet, da det kollapsede for et halvt år siden. I dag gik rederiet så endelig konkurs. Ifølge Drewry er chokket allerede absorberet i markedet
Ingen forskel
Snart glemt
Konsolidering på hold
En sydkoreansk domstol har nu besluttet, at Hanjin ikke længere kan flyde og har erklæret containerrederiet konkurs pr. 17. februar 2017. En længe ventet manøvre, siden rederiet gik i betalingsstandsning i oktober, men især i de første måneder var der et reelt håb om en redningsplan. Den plan kom aldrig, og markedet har for længst indset, at konkursen ville blive udgangen på miseren og har indrettet sig derefter. Blandt andet har Maersk Line snuppet en stor del af Hanjins kunder og tonnage. Søfart har talt med analytiker i Drewry, Rahul Kapoor om sagen. Han er blandt dem, der regner med, at alle chokeffekter allerede er absorberet af markedet i de mellemliggende måneder. - Den endelige konkurs vil ikke gøre den store forskel. Hanjins kapacitet er allerede taget ud af markedet, siger han og uddyber: - Det var et kæmpe chock, da Hanjin gik ned. Man vidste, at de var i problemer, men at de ligefrem skulle gå konkurs kom som en stor overraskelse, og kollapset gik hårdt udover rederiets mange kunder, siger Rahul Kapoor. Rahul Kapoor påpeger, at Hanjins kunder fik låst deres laster i havne verden over. Siden har der i markedet været en større accept af, at raterne også kan være for lave, mener han. - Afskiberne er nu villige til at betale højere rater for at sikre deres laster, siger analytikeren, hvilket er i tråd med de stigende fragtrater og en generel optimisme i branchen for 2017. Rahul Kapoor forventer også, at containermarkedet går et rimeligt 2017 i møde, og at containerrederierne som helhed på ny vil tjene penge i indeværende år. Og på trods af, at Hanjins kollaps vitterligt var et chok for markedet, vil det alligevel snart være glemt, mener Rahul Kapoor. - Det var et stort øjeblik, men nu bevæger industrien sig fremad igen. Hanjin vil snart være glemt, bortset fra den grundlæggende effekt, at afskiberne er blevet mere forsigtige og søger mod rederier, som de anser som mere sikre, siger han. Den konsolideringsbølge, som industrien har været igennem med en række opkøb, herunder Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd for få måneder siden, er ifølge en række analytikere blevet næret yderligere af Hanjins fald. Det skyldes, at de lidt mindre aktører - som Hamburg Süd - har fået anledning til at tænke over, om deres rederi mon kunne kollapse ligesom Hanjin, hvilket kan have medvirket til bl.a. salget af Hamburg Süd til Maersk Line. Det er imidlertid spekulationer. Hvad man kan se klart, er at en del kapacitet ryger ud af markedet med Hanjins kollaps. - Vi forventer, at 30-40 procent af Hanjins tonnage langsomt vil forsvinde ud af markedet i form af ophugning. Dog mest de lidt mindre og ældre skibe, mens de nyere og større skibe vil sejle videre - og allerede sejler videre - under andre rederiers flag, siger Rahul Kapoor. Analytikeren fra Drewry forventer i øvrigt ikke andre store konkurser i de kommende år. Han forventer ej heller flere store opkøb lige foreløbig.