Maersk Line reber sejlene
Med skrotning af ældre containerskibe og udskudt levering af ni nybygninger reagerer Maersk Line på et blødende containermarked
Flere ophugninger
Hård styring
Efter et rædselsfuldt 2016 med massive tab på driften, gælder det om at fokusere på de få og små lyspunkter i en underdrejet containerindustri. Sådan lyder udmeldingen fra en af linjerederiets topfolk, Chief Financial Officer, CFO, Pierre Danet. Han påpeger navnlig én specifik udvikling i containermarkedet, som man bør skrive sig bag øret. - For første gang i 18 kvartaler oplevede vi i fjerde kvartal 2016, at efterspørgslen på containertransport oversteg tilgangen af ny kapacitet til markedet, forklarer Pierre Danet, og tilføjer. - Dette er et opløftende tegn. Det er for tidligt at sige, at vi står med en ny trend i markedet, men hvis udviklingen fortsætter peger det hen imod en bedre balance i markedet og er dermed et lys for enden af tunnellen. Maersk Line besluttede i 2016 at sende otte panamax-containerskibe til ophugning i 2017. Herudover var tre containerskibe lagt op ved udgangen af 2016, mens ophugningen af ældre tonnage tilsyneladende fortsætter i 2017 med ophugning af en række af de mindre containerskibe i flåden. Samtidig bebudede Maersk Line i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets årsregnskab i sidste uge, at rederiet udskyder leverancen af ni containerskibe for at tilpasse flåden til markedsforholdene og for at afvente, at der kommer mere gang i efterspørgslen på transport af containere. De ni skibe, som alle har en kapacitet på 14.000 teu, blev bestilt på det sydkoreanske værft Hyundai Heavy Industries i 2015 i en samlet ordre til en værdi på ca. 1,1 mia. dollars. De skulle oprindeligt være leveret i løbet af 2017, men vil nu blive udskudt med mellem en måned og et år. Det første skib bliver leveret i andet kvartal af i år, mens det sidste ankommer ved udgangen af 2018. Det sker for at sikre en høj udnyttelse af flåden. Ifølge Pierre Danet får det allerhøjeste prioritet at styre kapacitetsudviklingen i 2017, så den matcher den sløje udvikling i efterspørgslen. For i rædselsåret 2016 gik det relativt hurtigt med at opbygge ny kapacitet i Maersk Line-flåden: Ved årets begyndelse rådede Maersk Line over 590 containerskibe. Det tal var steget til 639 ved årets udgang. Ud af disse skibe var de 292 ejet af Maersk Line, mens resten var indchartret tonnage. Den totale tonnage (både egne og indchartrede skibe) steg fra 2,96 mio. teu ved årets begyndelse til 3,23 mio. teu ved årets slutning - en stigning på hele 9,4 procent. Men udsættelsen af nybygningsleverancerne og et accellererende ophugningsprogram kan ikke nødvendigvis tages som et udtryk for, at Maersk Line har været for aggressiv i sin kapacitetsopbygning i 2016. - Vi håndterer vores containerkapacitet ekstremt stramt. Vi er meget omhyggelige med ikke at øge flåden for meget og tilpasser løbende kapaciteten til de aktuelle markedsforhold. Det er også det, som sker her, forklarer Pierre Danet, og fortsætter: - I 2016 har vi vundet markedsandele og øget vores volumener, og derfor er det også naturligt, at vi i 2016 har øget kapaciteten løbende. Omkostninger ned Ifølge Pierre Danet må Maersk Line fortsat fokusere på at nedbringe sine omkostninger, hvis rederiet skal klare sig i det aktuelle marked. I 2016 nåede omostningen pr. transporteret container ned på det rekordlave niveau 1.982 USD pr. ffe, hvilket er 13 pct. under niveauet i 2015. Dette resultat kommer bl.a. fra en højere udnyttelse af kapaciteten på skibene, der i 2016 nåede op på 93 pct. mod 88 pct. i det foregående år. Dette tal dækker imidlertid kun over de travle hovedruter fra f.eks. Kina til Europa. Inddrager man både headhaul og backhaul i regnestykket lå den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse på 70 pct. i 2016 mod 66 pct. i 2015. Fokuserer man alene på fjerde kvartal 2016 var det første gang siden 2014, at Maersk Line kunne notere stigende kvartalsomsætning i sammenligning med det tilsvarende kvartal året før.