23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS gearer ned efter fem års højvækst

2016 var et rekordår for færgerederiet, men topchef Niels Smedegaard tror ikke på fortsat høje stigningstakter i indtjeningen








Læs også Beslutning om ro/ pax-skibe trækker ud











Et realistisk niveau























Fornuftige udsigter i Europa















Opruster digitalt















FAKTA: DFDS årsregnskab

Mio. kroner* 2016 2015

Omsætning 13790 13473

EBITDA 2588 2041

EBIT 1644 1199

Resultat før skat 1600 1079

*Før særlige poster
Det gik næsten ufatteligt godt for DFDS i det forgangne regnskabsår. Indtjeningen steg med 27 procent, og der var vækst over hele linjen hos færgerederiet, som samtidig kunne fejre sit 150 års jubilæum. Dermed blev 2016, hvad ledelsen betegner som et ’historisk godt’ år med et driftsresultat (EBITDA) på 2,6 mia. kroner, 21 procent vækst i godsmængderne og 12 procent flere passagerer. : Men selv om topchef Niels Smedegaard fortsat er optimistisk angående 2017, så er det slut med de høje vækstrater, fastslår han i et interview med Søfart. - Nu har vi lavet rekordresultater i 2015 og 2016 og med ganske markante indtjeningshop. Og det kan vi naturligvis ikke fortsætte med. Vi kan simpelt hen ikke blive ved med de stigningstakter, vi har haft tidligere - ikke uden tilkøb eller andre markante ting, siger Niels Smedegaard. Prognosen for 2017 lyder derfor på en driftsindtjening i intervallet 2,6-2,8 mia. kr., altså på niveau med eller et nøk højere end sidste år. Omsætningen forventes at vokse med omkring fire procent i forhold til sidste års 13,8 mia. kr. - Med al den viden, vi har nu, mener vi, at det er det realistiske niveau for os. Vi har fået løst mange af de store problemområder, vi har haft. Selvfølgelig kan vi altid gøre ting bedre, og vi arbejder også på en række ting. Men væksten i vores indtjeningsstigning vil være aftagende, og det er det, som intervallet indikerer, tilføjer han. Sidste år opjusterede ledelsen indtjeningsforventningerne hele tre gange. Men der er i prognosen for 2017 ikke lagt en særlig forsigtighed ind, eksempelvis i forhold til konsekvenserne af Brexit eller det franske præsidentvalg i april, understreger Niels Smedegaard. - Sådan noget har vi ikke taget højde for. Med den volumenudvikling, vi har, og den vækst vi tror, der vil være i Europa i det kommende år, så er det her et fornuftigt interval, når vi samtidig ved, at vi skal bruge 50 mio. kroner mere på it, siger han og fortsætter: - Vi ved også, at olieprisen er steget en smule, og at der er en lille negativ effekt af det engelske pund. Så når man tager alle de ting med, havner vi i intervallet, som stadig er en fremgang i forhold til rekordåret 2016. Det er vi egentlig meget godt tilpas med. Overordnet set kan 2017 ligne et udfordrende år for DFDS, hvis kerneforretning ligger i et Europa præget af økonomisk usikkerhed som følge af Brexit, svag vækst - herunder i den norske økonomi - og russiske handelssanktioner. Men Niels Smedegaard er ikke voldsomt bekymret. - Selvfølgelig er der politisk usikkerhed og konsekvenser af valg, Brexit og så videre. Den europæiske centralbank fører stadigvæk en meget lempelig pengepolitik, og renterne er meget lave. Det ser også ud som om, forbrugerne får lidt flere penge mellem hænderne, ikke bare i Danmark, men også andre steder. Så grundlæggende synes vi egentlig, at tingene ser fornuftige ud i Europa, siger han. Direktøren peger på, at DFDS i 2016 har markeret sig på en række områder. Det gælder blandt andet kontraheringen af to rekordstore ro/ro-skibe fra et kinesisk værft og to andre ro/ro-nybygninger på en bareboat-charteraftale fra et tysk værft. Dertil kommer massive investeringer i digitale løsninger, som skal ruste rederiet bedre i konkurrencen. Alene i 2017 vil DFDS bruge 80 mio. kroner mere på it, hvoraf de 30 mio. kroner afskrives over tre år, oplyser Niels Smedegaard. - Vi bruger flere hundrede millioner kroner på it og forøger det betydeligt i år. Vi har en række aktiviteter i gang. Både med et nyt logistiksystem, som er ved at blive udrullet, og som vi stadig udvikler på. Og med et nyt passagersystem, som er gået live på Amsterdam-Newcastle ruten for nogle uger siden, og gør det senere i 2017 på København-Oslo, fortæller han. - Alt det koster selvfølgelig penge, men vi gør det for at give en bedre kundeoplevelse og service - og i sidste ende tjene flere penge. Men den del, som udgiftsføres i år, koster os 50 mio. kroner på bundlinjen. Så hvis vi ikke havde gjort det, ville resultatet alt andet lige være 50 mio. kroner højere. Og det er - selv for et selskab af vores størrelse - en slat penge, tilføjer Niels Smedegaard.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.131