Grib momentet - tro på ideen
SHIPPING: De private investorer går målrettet efter succes med egne store opgraderinger af terminalen i Taulov
Specialister i stål
Sydvest for den havn, hvor Fredericia Shipping har slået sine folder siden 1973 er den store shippingoperatør på havnen i færd med at sætte fart i 80.000 nye kvm areal. Transitgods skal med lastbiler og bane ind og ud. Og tomme containere i venteposition væk fra den travle og pladsmæssigt pressede havn, hvor Fredericia Shipping optager andre 75.000 kvm til at omsætte de cirka 80.000 TEU, der håndteres over havnen om året. Plus alt det andet, selskabet beskæftiger sig med. Men hvorfor bruge godt ca. 100 mio. kroner på at bygge egen ny landterminal i stedet for at leje sig ind i det hele taget? CEO og ejer Klaus G. Andersen fra Fredericia Shipping:– Fordi muligheden var der. Og fordi vi kunne. Vi havde naturligvis også et problem med at finde nye arbejdshjørner at gøre godt med nede på havnen. Men det var en kombination af, at vi følte nye positive politiske vinde blæse over byen. Og fordi vi kunne se, at markedet havde det momentum, der skulle til. Det følte vi i hvert fald i efteråret 2014, da vi satte gang i projektet. Og det føler vi stadigt, nu hvor vores nye - en måned gamle - kompleks i Taulov står klar. Men det er da en stor mundfuld, så nu skal den gode start gøres endnu mere flyvende. Men ideen, den tror vi stærkt på. Og det er der jo også andre, der gør herude i Taulov. Fredericia Shippings anlæg er som nævnt spritnyt og nærmest automatiseret. Chauffører kan selv tjekke ind og ud af gaten og administrationssystemer. Der er dagvagt på i ekspeditionen fra 06 til 18, men det er en fast ansat fra hovedkontoret (det går på tur), der bruger det meste af sin tid på andre daglige opgaver. Vagten er der kun for at hjælpe chauffører med et problem. Til gengæld kan samme chauffører så nyde godt af andre faciliteter som vaskeområder, adgang til mekanikerhjælp, kantine, sikker natparkering og naturligvis håndteringshjælp på pladsen, når godset skal af eller på. Og det er ikke mindst stål til alle mulige kunder, det gælder. En af Fredericia Shippings store specialer. - Vi kører pt. mest stål ind denne vej i ren transit. Det er stål i coils (store ruller, red.) fra Sverige eller Tyskland, som skal ud til forskellige typer kunder over hele landet. Vi får meget ind med skib, men med banespor lige ud til rangerområdet, ruller det også i stigende grad den vej ind. Det handler om hurtigt transit. Og med placeringen og den opbygning, vi har giver vores terminal herude. Så flyder det det i nærmest en arbejdsgang. Det lyder enkelt og ligetil. Og det er det sådan set også. Men det er også resultatet af 40 skibsladninger stabilgrus fra Djursland, der er hældt på det nye terminalområde for at blive en del af det en meter tykke vejlag, der skal kunne holde til de mange lastbiler og tunge maskiner. Dertil bygninger og banespor - og let klargøring af de ekstra 30.000 kvm, Fredericia Shipping har i baghånden. Når momentet er der.