23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fredericias nye tørhavn tiltrækker kæmpe investeringer

Shipping: Der investeres meget i havne i Danmark. Også i Fredericia. Men her lægges de fleste millioner inde i landet ved Taulov
















Satser på flere spor

















Ydre faktorer













Politikken bestemmer i sidste ende









Det eksploderer i Taulov for tiden. Nye investeringer på trecifrede millionbeløb har fået området sydvest for Fredericia til at vokse markant i både omfang og godskapacitet. Både havnen (ADP A/S) og private aktører som Fredericia Shipping og Blue Water Shipping har satset meget store investeringer på, at udnytte Taulovs nærmest perfekte placering på trafiklandkortet. Der har i mange år eksisteret en godsbaneterminal på stedet, og det er en del af udgangspunktet, men hvorfor rykker ekspansionen så lige nu? Søfart har bl.a. spurgt CEO i ADP A/S, Nils Skeby, om baggrunden for den rivende udvikling, som området omkring Taulov oplever netop nu: - Der er flere årsager, som jeg ser det. Timingen er rigtig lige nu, og der er et godt flow - eller ligefrem mærkbar vækst - på de godsområder, der gør Taulov interessant. Ikke bare for ADP, men i høj grad også for vores kunder på havnen og de distributører, der alene benytter Taulov på landværts basis, siger Nils Skeby, og fortsætter: - Netop derfor ser vi et antal følgeinvesteringer i området. For ADP og udviklingen af vores nye DMTC-terminal, Danmarks Multimodale Transport- og Logistikcenter, er det selvfølgelig specielt, at vi som havnevirksomhed går ind i et landbaseret transportcenter. Men for os er der klare sammenhænge, understreger han. ADP A/S er for det første sammensat som et aktieselskab med de tre kommuner Fredericia, Middelfart og Nyborg som ejere. Der skal ske en kontinuerlig vækst, og der skal naturligvis helst leveres gode resultater. Helt som i mere privat funderede A/S’er. Men særligt i Fredericia skal også opretholde en balancegang i forhold til Fredericia Kommune. Da Fredericia Havn ligger omkranset af Fredericia by, er udvidelsesmulighederne på selve havnen fysisk begrænsede. Fredericia Kommune udvikler også Kanalbyen på arealerne tæt på industrihavnen. Så arealmetrene er begrænsede for havnevækst. Derfor udnytter ADP nu baglandsarealet i Taulov til at skabe vækst. Bl.a. har ADP set en mulighed i at flytte en del af den trafik på havnen, der ikke direkte kræver adgang til kajkant andet steds hen. Eller som måske mere hensigtsmæssigt kan omdirigeres videre ud i verden (eller til havnen) via Taulov. Men det er et kompliceret puslespil, der skal sættes sammen, pointerer Nils Skeby. - Der er mange faktorer i det spil. Og jeg vil da gerne slå fast, at vi langt fra entydigt ser på udviklingen af DMTC i sammenhængen. Vi investerer også både mange penge og meget energi i at få sat tingene på selve havnen bedre sammen. Her drejer det sig bl.a. om, at vi får samlet containertrafikken ét sted og det samme med ro/ro-trafikken. Vi har desuden mulighed for at inddrage arealer i forbindelse med den gamle godsbanegård, der vil udvide vores kapacitet med en pæn bid. Men arealet skal naturligvis modnes først. Og så er bulksektoren jo en meget betydningsfuld del af vores forretningsdrift. Og den ser vi klare tegn på vil vokse fremadrettet. Så der skal også indregnes vækstpotentiale og nye behov. Nils Skeby fortsætter: - Men vi er frem for alt meget ambitiøse i forhold til at få etableret en stærk trafikkorridor mellem området i Taulov og havnen i Fredericia. Og at få en strømlinet logistikplan indarbejdet for selve havneområdet. Herunder ikke mindst med indretning af en ny automatiseret gate, der både skal bidrage til at styrke vores egen og kundernes trafikinformationsflow. F.eks. vil en trailer til DFDS eller en container til Fredericia Shipping automatisk blive registreret med alle relevante data for både os og kunderne - vægt, opmagasineringsplads, forventet afgang osv. Det er et spændende projekt. Og et som jeg da personligt ser meget frem til at få realiseret. Overordnet arbejder ADP efter en strategiplan, der bærer navnet Vision 2030. I den ligger der planer for investeringer på mellem 200 og 300 mio. kroner. Det er mange penge selv for en afkastningsdygtig havneforretning som ADP. Derfor er havnen også interesseret i at tiltrække eksterne finansielle investorer, der er indstillet på at udvikle på den lange bane. Hurtige ”ind-og-ud” investeringer fra f.eks. visse typer internationale investeringsfonde, er man ikke så velvilligt indstillet overfor. - Der skal selvfølgelig være tale om investorer med økonomisk pondus. Men det er for os afgørende, at der er tale om tålmodige samarbejdspartnere. Havnedrift og terminaldrift, som vi skal udvikle i Taulov, udfolder sig på den lange bane, pointerer han. Når det er sagt, er der også den politiske side af sagen at tage i ed. Og det gælder lokalt i de tre kommuner, ADP arbejder i og nationalt. Og i forhold til EU. Faktisk er netop Fredericia/Taulov Danmarks eneste officielt udpegede EU transporthub. - Målet er at få mest muligt gods på vandvej eller bane. Det understøtter EU’s målsætning om, at 30 procent af det gods, der bliver transporteret mere end 300 km, i 2030 skal over på bane. Så det er klart vores ambition, at terminalen skal bidrage til at få mere gang i miljøvenlig og bæredygtig transport. Og apropos bæredygtig - så slider en lastvogn for det, der svarer til 10.000 personbiler. Så det politiske system har også et stort ansvar for at sætte rammer op, der kan hjælpe med til at få det store puslespil til at lykkes.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141