Analyse: El gør 7 ud af 10 danske færgeruter mere profitable
Batteridrift kan gøre 7 ud af 10 danske færgeruter mere profitable. Det viser en ny analyse udarbejdet af teknologiselskabet Siemens.
Desuden vil drifts- og vedligeholdelsesudgifterne vil også være lavere. Samlet er der potentiale for at spare op til 81 mio. kr. årligt på driften.
Færgerne vil desuden kunne tilbyde deres passagerer bedre komfort i form af mindre rysten, larm og lugt.
Færgeudskiftning på sin plads
I Norge har verdens første fuldelektriske bilfærge, Ampere, været i drift siden marts 2015. Og her er der flere færger på vej. Finnerne er også i gang med at omstille til elfærger.
Ny batteriteknologi betyder, at vi nu er i stand til at udskifte dieselmotorer med elektriske batterier. I Danmark er der indtil nu kun hybridfærger. En tredjedel af de danske indenrigsfærger er bygget før 1980. Den ældste er fra 1930. Mange af dem skal derfor udskiftes inden længe.
Flere steder ville man kunne omstille til el, og med det ville Danmark ifølge Siemens reducere CO2-udledningen med 45.000 ton om året.
Her kan du læse hele analysen Electrification of
Denmark’s ferry fleet.
Kilde: Siemens