Skibsdesignerne opruster på 3D-værktøjer
SOFTWARE: Digitale 3D-værktøjer er blevet et afgørende konkurrenceparameter for skibsdesignere over hele verden
3D designsystemer fra leverandører som Aveva, Siemens, Dassault og Intergraph er afgørende redskaber for danske og udenlandske skibsdesignere. Søfart har spurgt Odense Maritime Technology (OMT), hvordan virksomheden forsøger at holde sig ajour med den buldrende digitale udvikling. – Vores vision er gradvist at gå fra ’flade’ tegninger i 2D til system- og datadrevne modeller af skibet tidligt i designprocessen, siger CCO, Thomas Eefsen. OMT’s værktøj er SMART Marine fra Intergraph, hvor man har solid erfaring fra design af Arctic and Offshore Patrol Ships til Canadian Navy. I dette projekt er hele designet udført i SMART Marine, hvor der er opbygget en avanceret 3D model af skibet og alle systemer og komponenter. – Vi ønsker at overføre vores gode erfaringer fra AOPS-projektet. I første omgang er vores vision at designe systemdiagrammer ved hjælp af SMART Marine, hvor alle komponenter og rørføringer defineres i en model, der er både system- og datadrevet. I dag bliver alle systemdiagrammer designet og defineret på ’flade’ 2D tegninger, forklarer Thomas Eefsen. Den vigtigste fordel ved 3D design er, at alle designere på alle discipliner kan se, hvad deres kolleger modellerer uden at man behøver at sende 2D-tegninger mellem funktionerne. Intergraph Smart 3D er et komplet designsystem, som tillader designere at arbejde fra flere lokationer samtidig i en 3D model for design af skrogstruktur så vel som alt udstyr og systemer om bord. Blandt funktionerne er automatisk kollisionstjek, ståldetaljering, tegningsproduktion og vægt og tyngdepunktsberegninger. – Med en 3D model vil både værft og reder kunde reviewe og godkende designet af skibet i 3D inden det går i produktion, siger Thomas Eefsen. Værftet vil dermed få bedre overblik over komponenter og det vil være muligt at levere datamodellen til rederen for f.eks. vedligehold og ombygninger.