Maersk Maritime Technology indlemmet i Maersk Line
SKIBSDESIGN: Maersk Maritime Technology findes ikke længere som et selvstændigt brand i Mærsk-konglomeratet. Mærsks skibsdesignere er nu indlemmet i containergiganten Maersk Line
Ship management
Stolt tradition
Modifikationer
Maersk Maritime Technology blev i 2016 nedlagt som en selvstændig enhed og er nu lagt ind under Maersk Line. Selskabet rykker samtidig fra Nicolai Eigtveds Gade på Christianshavn til Esplanaden. A.P. Møller-Mærsk oplyser til Søfart, at Mærsks skibsdesignere fortsat skal være en vital del af selskabet - nu bare som en del af containergiganten Maersk Line, der selvsagt altid har været den dominerende kunde hos Maersk Maritime Technology. – Skibsdesignerne skal også fremadrettet løse opgaver for andre forretningsområder end Maersk Line, oplyser A.P. Møller-Mærsk til Søfart. I Maersk Line bliver medarbejderne i det gamle Maersk Maritime Technology nu lagt ind under Ship Management-afdelingen, hvor Palle Brodsgaard Laursen, Chief Technical Officer i Maersk Line, sidder i chefstolen. I forbindelse med den organisatoriske omlægning forlod den hidtidige CEO for Maersk Maritime Technology, Paolo Tonon virksomheden. Det samme gjorde Head of Innovation Services Steffen Knodt og den kommende Head of Regulatory Affairs Jai Alimchandani. Navnet Maersk Maritime Technology vil for de fleste maritime interessenter være forbundet med design og udvikling af Maersk Lines Triple-E skibe. I design og motorvalg udgjorde de nye skibe et paradigmeskifte sammenlignet med traditionen i rederibranchen, hvor en ny generation af containerskibe altid udmærkede sig ved højere topfart og større motorkraft. Triple-E skibene blev derimod passet ind i en ny virkelighed for Maersk Line med maksimal fokus på brændstofbesparelser. Sammenlignet med det standarddesign, som det sydkoreanske værft oprindeligt tilbød rederiet, lykkedes det designerne at spare mere end 22 pct. af brændstofforbruget ved forskellige optimeringer i motor og skrog. Store dele af brændstofbesparelserne kom fra en mere effektive motorer kombineret med propellerer med større diameter. Det var samtidig første gang, at skibsdesignerne skulle udvikle en ny generation af containerskibe med et sydkoreansk værft i stedet for Mærsks eget skibsværft, Lindøværftet på Fyn. De nye skibe blev udstyret med Waste Heat Recovery-anlæg, som genvinder energi fra hovedmotorens røggas. Det har dog ikke kun været nybygninger, som har været fokus hos Maersk Maritime Technology. At høste brændstofbesparelser på de ældre skibe i flåden har også været højt på agendaen. Et af projekterne handlede om at udskifte bulben på ti ældre containerskibe i flåden for dermed at tilpasse dem til den stadigt langsommere sejlads, som gradvist blev introduceret for at spare brændstof. Når skibene sejler langsommere, ændrer vandets strømning rundt om skroget sig. Det er især bovbølgens størrelse som bliver mindre og derfor skulle bulben sænkes og gøres slankere. De ældre skibe var designet til relativt høj hastighed, hvorfor bulben var mere kugleformet og lå højt i vandet for at udviske bovbølgen ved høj hastighed. Men for at kunne sejle mere effektivt ved lavere hastigheder fik de ti containerskibe skåret bulben af, hvorefter den blev erstattet med en ny, der var mindre og slankere og lå lavere i vandet og følgelig vejede fem ton mindre end originalen.