23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rederier kræver unikt design

























Specifikke ønsker









FAKTA: Thomas Eefsen



Uddannelse: Civilingeniør og naval architect fra DTU (1997).



Herudover en MBA i Shipping & Logistics fra CBS (2009). 1997:



Odense Steel Shipyard 1999: Force Technology. 2009:



Maersk Maritime Technology. 2015: Odense Maritime Technology, OMT.




Et standarddesign for containerskibe ligger fortsat et godt stykke ude i fremtiden. Sådan lyder vurderingen fra CCO Thomas Eefsen fra OMT. Et mere standardiseret containerskibsdesign – en slags containerskibe som hyldevarer – ville ellers kunne nedbringe prisen for nye containerskibe betragteligt. – Vi ser fortsat, at containerrederierne kræver unikke løsninger, når de bestiller en ny generation af containerskibe. Hver ny leverance af containerskibe er udpræget specialdesignede eller tilpassede løsninger, siger Thomas Eefsen. Omvendt har udviklingen inden for bulk carriers i de seneste år bevæget sig i retning af et mere og mere standardiseret design som flere forskellige rederier kan benytte sig af mod til gengæld at få glæde af lavere priser pr. skib. Men den udvikling er ikke rigtig smittet af på containerrederierne. – Flyindustrien er jo et godt eksempel på en industri, hvor producenterne tilbyder at begrænset antal platforme – flytyper – til et meget stort antal kunder over hele kloden, forklarer Thomas Eefsen, og fortsætter: – Containerrederierne befinder sig i den modsatte ende af skalaen. De betragter unikt design som en afgørende konkurrencefordel. Til gengæld betyder det jo, at de hårdt pressede containerrederier betaler en relativt højere pris for deres skibe. Hos OMT har man derfor erkendt, at udviklingen og produktionen af containerskibe ikke kommer til at ligne flyindustrien indenfor en overskuelig fremtid. - Vi forsøger derfor at udvikle en mellemvej, hvor vi har et unikt design på hylden, hvor visse grundelementer ligger fast, men hvor der samtidig kan videreudvikles på platformen ud fra kundens ønsker, forklarer Thomas Eefsen. De ting som ligger fast i et sådan standarddesign er det overordnede arrangement, generelle og principielle stålstrukturer, bredde og sidehøjde, systemdiagrammer for visse systemer og såkaldte palletwide containere. De ting, som kan tilrettes efter rederiernes specifikke ønsker er til gengæld elementer som servicefart, hovedmotor, kraner samt valget mellem scrubber og LNG.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.118