23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skarpt fokus på EEDI

MØD SKIBSARKITEKTERNE: Christian Bursche, Naval Architect hos Knud E. Hansen
Hvilket projekt arbejder du på netop nu?





Hvilken faglig problemstilling betragter du som værende den mest interessante i branchen netop nu?







Kan du fremhæve et projekt, som du har været særlig stolt af at deltage i?

– Jeg arbejder på udviklingen af et ro/lo-pax fartøj. Som navnet antyder er der tale om et kombineret ro/ro, lo/lo og passagerskib, der bliver udstyret med agterrampe til hoveddækket, dæksluger på vejrdækket, to kraner, garage på tanktoppen med fast rampe samt faciliteter for, indtil videre, 100 passagerer. – En af de mere udfordrene problemstillinger er EEDI for RoRo skibe. Operationen af ro/ro skibe varierer rigtigt meget fra rute til rute, så det er svært at bruge en one-size-fits-all tilgang, som man har gjort med EEDI for fragtskibe hvor operationen og tonnagen, i princippet, er mere ensartet. EEDI for ro/ro skibe, i sin nuværende udformning, gør det svært overhovedet at designe et ro/ro skib og i givet fald med så lille en margin, at det udgør en vis risiko, for reder og værft, for at et færdigbygget skib ikke kan opfylde EEDI. – Vi designede to ro/ro-skibe til CMN som, blandt andet, bruges af den franske hær til transport af materiel. Fysiske begrænsninger i forhold til havne og kajanlæg kombineret med meget specifikke ønsker fra slutbrugeren, gjorde dette projekt særligt spændende. Vi udarbejdede en del alternative koncepter i tæt samarbejde med CMN igennem et års tid og det udmøntede sig i en kontrakt på to skibe med Hyundai Mipo. Under et nyligt besøg ombord på ’MN Calao’, udtrykte alle, fra slutbrugeren over rederen til besætningen stor tilfredshed med skibenes design, som iøvrigt afviger minimalt fra det oprindelige koncept. Adspurgt hvad der kunne laves anderledes hvis vi skulle starte forfra, var svaret samstemmende fra alle parter, ingenting. Det var et godt skulderklap.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125