Dansk grossist med stor ordre til stort nybygningsprogram
SPEDITION: Lemvigh-Müller skal afskibe 36 fuldt lastede 40-fods TEU med udstyr til 36 danske nybygninger i Fjernøsten
Få er store nok
Ca. 72.000 stykker stores skal frem mod 2018 sendes af sted i 36 ens pakkede containere med ca. 2.000 items i hver. Det er hvad grossistfirmaet Lemvigh-Müller har vundet en ordre på indhentning, afstemning og afsendelse af med et større dansk rederi. Den første af de 36 containere er sendt af sted fra Lemvigh-Müllers centrallager - kaldet SCM-center - i Kolding mod de værfter i Fjernøsten, hvor de pågældende skibe bygges. Der er tale om helt ensartede forsendelser med standardudstyr til skibene. Det kan være alt fra maskinværktøj til broinstrumenter osv. Det væsentlige er, at alle særlige krav til kvalitet, pakning, leveringsform, tidspunkt og dokumentation opfyldes. Og så prisen naturligvis, understreger forretningsudvikler Pelle Strøby fra Lemvigh-Müller til Søfart: – Prislejet er jo altid en afgørende faktor. Men det er altså i dette tilfælde i nøje samspil med kvalitetskravene. Det er jo ikke nødvendigvis den billigste salgspris, der garanterer, at en så stor investering over tid betaler sig. Det skal være det rigtige udstyr, og det skal kunne holde vand kvalitetsmæssigt over tid. Skal et rederi alt for ofte udskifte udstyr, så bliver det for det første en større og større regning og for det andet vil forskellene i udstyrets beskaffenhed vokse jævnt. Og det er skidt, når man af hensyn til arbejdsgange etc. ønsker ensartethed om bord på skibene. Sådan skal det regnestykke sættes op. Og det matchede vi altså. Her peger Pelle Strøby på, at der faktisk ikke er mange grossister, der vil kunne matche en så stor ordre. Heller ikke i Fjernøsten. Derude vil man snarere skulle sprede ordren ud over en halv snes firmaer, og så skrider hele grundlaget for standardtanken. Især hvis der skal handles med skibshandlere, der ofte vil vælge på nederste kopivare kvalitetshylde, hvis de presses på pris. Så det kræver et bredt netværk og gode kontakter ude i branchen, for at kunne levere så mange varer. – I en sådan 40-fods container er der varer fra ca. 800 leverandører. Så det kræver et grundigt branchekendskab, at få styr på en sådan ordre. Når den er speciel for os, er det dog ikke kun fordi, at den er stor og at kundens modtageradresse er så langt væk. Men vi er i det daglige faktisk ikke specielt rettet mod shippingmarkedet. Og på rederisiden er det kun danske kunder, vi samarbejder med. Men vi sender da mange colli ud af landet for andre typer kunder eller til kunder i offshore. I begge tilfælde kan det udover kravene til indholdet af forsendelse også gælde, at man skal kunne pakke og sende korrekt. F.eks. med særlige varmebehandlede paller, hvis den skal ud af EU. Der må jo ikke følge skadedyr med, slutter han.