Øjner kæmpe dekom-marked i Nordsøen
Swire Blue Ocean står på spring for at nedtage udtjente boreplatforme, men rederiets topchef efterlyser regulering på området
Læs ogsåSwire Blue Ocean gearer op til vækst i offshoremarked
Hønen og ægget
Analyserer markedet
Opgraderer kranen
Læs også:Swire Blue Ocean i gang med ny kæmpe dekommisioneringsopgave
Når omkring 600 udtjente boreplatforme i Nordsøen skal fjernes i de kommende år, står danske Swire Blue Ocean på spring for at være med til at løse opgaven. - Vi har hele tiden haft et godt øje til dekommissionering. Faktisk var de to første projekter, vi overhovedet lavede, dekommissionering, fortæller Lars Blicher, adm. direktør og grundlægger af rederiet, som har specialiseret sig i installation og nedtagning af offshore-enheder. : Dekommissionerings-opgaven blev i 2013-14 udført for det norske selskab AF Decom, hvor Swire Blue Oceans to installationsfartøjer, ’Pacific Osprey’ og ’Pacific Orca’ fjernede gasbooster-platformene H7 og B11 i den tyske del af Nordsøen. - Dekom-markedet er jo spændende, fordi der normalt ikke er de samme deadlines for nedtagning, som offshore-vind har for opsætning. Det vil sige, at når der er et hul imellem vindprojekterne, så kan det være et meget godt projekt at putte ind imellem, siger Lars Blicher. Problemet er ifølge ham, at markedet er i venteposition, fordi platformenes ejere ikke har det store incitament til at nedtage installationerne. - Når de tjener penge på olie, er de jo ikke meget for at pille noget ned, hvis der kan vrides et par dråber mere ud af brønden. Og når de ikke tjener penge, vil de heller ikke bruge nogen. Så det er en hønen-og-ægget situation, som er lidt irriterende. Men på et eller andet tidspunkt skal de jo tages ned, siger Lars Blicher. Han efterlyser dog klarere regler for, hvornår en udtjent boreplatform skal fjernes. - Ulempen er, at der i dag ikke er nogen lovgivning, der siger, at hvis du ikke længere bruger platformen, skal den være væk inden for et vist tidsrum. Det vil sige, at der ikke er noget pres på ejerne endnu. Så vi håber på, at lovgiverne begynder at tænke lidt over, om de vil have det stående ude i vandet til evig tid. Det ville jo være rart for os, hvis man havde noget at holde sig til, siger direktøren. Som led i indsatsen med at skaffe flere opgaver inden for dekommissionering har Swire Blue Ocean for nylig ansat en specialist, der kommer fra moderselskabet, Swire Pacific Offshore, fortæller Lars Blicher. - Det bliver hans fornemste opgave at udvikle dekommissionering meget mere. Fordi vi hidtil har lavet så mange offshore-vind projekter, har vi ikke givet dekom så meget fokus, men det ændrer sig nu. I dag ved vi heller ikke, hvor mange af de omkring 600 udtjente boreplatforme i Nordsøen, skal pilles ned de kommende år. Det er en af de ting, vi vil gå ind og analysere, siger han. Ifølge Lars Blicher er målet at øge andelen af dekom-projekter, så de med tiden vil fylde omkring en femtedel af rederiets omsætning. Satsningen vil dog afhænge af, hvordan rederiets andet ben - offshore-vind installationer - udvikler sig, understreger han. - Jo mere arbejde der er i offshore-vind, som er vores kerneområde, jo mindre vil vi arbejde i dekom. Men viser det sig, at dekom er et marked, som reelt vokser, vil vi kigge på, om vi skal have noget specialtonnage ind eller engagere os på andre måder, siger han. Et andet tiltag, som skal geare rederiet mod dekom-markedet, er en opgradering af en af skibenes store kraner til 1425 tons fra de nuværende 1200. - Vi begynder nu en kampagne, hvor vi tager ud og snakker med alle de mennesker, der er involveret. Så får vi et bedre overblik over, hvad det kan betale sig at satse på, og hvilken størrelse platforme, det giver mening for os at involvere os i, siger Lars Blicher. Markedet for dekommissionering i Nordsøen er i dag spredt på mange forskellige typer aktører - fra mindre fartøjer, der trækker en pram ud i havet, skærer platformen i små stykker og sejler stykkerne ind til land på en PSV (Platform Supply Vessel) - og til de store spillere, som opererer med kæmpe flydekraner eller schweiziske Allseas gigantiske installationsfartøj ’Pioneering Spirit’. Swire Blue Ocean placerer sig et sted midt imellem. - Med de opgaver, vi har lavet, har man fundet ud af, at der er en mellemting, som ikke har eksisteret før, fordi den type skibe ikke har været der. Vores metode er mere miljørigtig og effektiv, fordi vi selv sejler delene ind til havn, frem for at de bliver skåret i stykker på havet. Men vi kan ikke konkurrere på de største platforme, siger Lars Blicher.