23948sdkhjf

To skoler sammen om unik simulator

TEKNISKE UDDANNELSER: Maskinmesterskolerne i Fredericia og Frederikshavn løser fremdriftsproblem via ny type fælles mobil maskinrumssimulator
Der er regler for undervisning. Der er regler for undervisningsudstyrs beskaffenhed. Der er regler for økonomiske hensyn, når man driver en skole. Og så er der uskrevne regler. De tre første lader sig ikke fravige. Men det betyder ingenlunde, at der ikke kan findes vej frem, hvis man kan tænke ud af boksen, som det hedder. Eller i dette tilfælde faktisk Ind i den. Og det har man gjort med et helt nyt koncept hos Martec og Fredericia Maskinmesterskole med en fælles mobil maskinrumssimulator. Samlet i en container.

Det er fundamentalt set et studiemæssigt flaskehalsproblem hos både Martec i Frederikshavn og Fredericia Maskinmesterskole, man har fundet en særlig løsning på. Og realiseret med velvillig bistand fra Den Danske Maritime Fond har parterne sammen med en tysk og en dansk leverandør fra august svaret parat.

En mobil simulator, der kan pendle mellem Frederikshavn, Fredericia og Esbjerg. Sidstnævnte lokalitet inkluderet, fordi maskinmesterskolen i Fredericia har en underafdeling placeret der. Og hele projektet skulle faktisk være lige ud af landevejen derfra, lyder det både fra Martec og FMS, understreger uddannelsesleder Karsten Jepsen fra Fredericia Maskinmesterskole:

– Det var min kollega, vicedirektør Brian Thomsen fra Martec, der kastede en bold i luften, der blev grebet både af hans egen skole og hos os i Fredericia. Brians ide var lige til højrebenet, så vi var meget hurtigt med på at få omsat ideen til det projekt, der nu er sat i fuld gang med god hjælp fra fonden. Og vi glæder os i begge lejre til, at vi forhåbentligt kan starte op med den nye mobile simulatorenhed allerede fra augustsemestret. Vi regner således med, at selve enheden er klar til juni, så vi kan få gearet vores instruktører op til at betjene den. Hos FMS i Fredericia skal vi så både bruge simulatoren til at undervise studerende på skolen her, og til at undervise de studerende, der holder til på ”forlægningen” i Esbjerg.

Bag om projektet
Baggrunden for hele konceptet er kort den, at man i løbet af uddannelsen til maritime maskinmestre skal igennem et simulatorkursus på ca. to en halv dags varighed. Det lyder ikke af så meget for den enkelte, men det er et reelt logistikproblem, man skal have løst på skolerne. Og også et økonomisk generende forløb, påpeger det nye koncepts ”opfinder”, Brian Thomsen:

– De studerende skal jo gennem denne type simulatorkursus. Og som det har været frem til nu, har vi jo måtte sende de studerende til andre skoler, hvor man har det krævede grej. Aktuelt har for vores del på Martec været enten til Simac i Svendborg eller ingeniørhøjskolen i Flensborg. Men begge steder har deltagerantallet været holdt nede på seks studerende ad gangen, og det gør det alt andet lige til en træls logistikopgave at få til at gå op, når vi som her på Martec, har op til 30 studerende i klassen. Det betyder, at vi skal have hold afsted over en periode på tre uger, og det gavne bestemt ikke den øvrige undervisning. Særligt ikke fællesundervisningen.

Forskellige metoder
Der findes andre alternativer, men den valgte løsning fra de to skoler skønnes ikke blot af løse et undervisningsmæssigt flaskehals problem, men også være en økonomisk fornuftig løsning. På Aarhus Maskinmesterskole har man f.eks. valgt at sende kursister til den samme type kurser helt ud til Singapore. Hos AaMS kombinerer man så med brand- og redningskurser, når de studerende alligevel er af sted, og får derved en bedre økonomi ind over helheden. Men det giver alt andet lige å det giver en vis ide om prissætningen af kursustypen.

På Simac har man som nævnt sin egen simulator, som man også gerne lejer kursustid ud til. Men det er inklusive instruktør, og derfor har man hos Martec og FMS hidtil fundet, at det passede bedre at tage til Flensborg, hvor man kan stille med egne instruktører. Både lidt billigere og undervisningsmæssigt mere relevant, pointerer Brian Thomsen.

– Det giver jo mening med hensyn til flow i undervisningen osv. Og det bliver jo bestemt ikke et mindre vigtigt argument, når vi nu selv skal stå for både undervisningen og drift af udstyret. Det mener vi i hvert fald, det vil ende med. Og vi er på begge skoler godt klar over, at simulatoren i relation til effektiv brugstid vil skulle ”stå stille” en periode på hvert semester. Men vi har da også planer for, at den vil kunne bruges som led i den almene undervisning. Og med en samlet investeringssum på 2,9 mio. kroner ser den økonomiske side af sagen også meget fornuftig ud, mener vi.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.172