Grund til optimisme
2 spørgsmål til Alan Murphy, partner i Seaintel
2016 var et rekordår for scrapping af containerskibe. Er rederierne på rette vej?
- Absolut, ja. Der er ingen tvivl om, at rederierne er bevidste om, at der skal gøres noget. Og nu har vi - langt om længe – set, at der er meget få ordrer i bøgerne.Det er imidlertid ikke nok til at løse problemet, siden der jo stadig er overkapacitet i markedet. Men i det mindste forværrer man ikke overkapaciteten med ny tilgang. Ift. scrapping er man på rette vej, selvom man ikke skal glemme, at det selvfølgelig er mange mindre og gamle skibe der bliver scrappet, f.eks. af den gamle Panamax-klasse. For rederne handler det jo i høj grad også om, om skibene rent faktisk er økonomisk bæredygtige.
Har rederierne nok fokus på scrapping?
- Altså, det er jo ikke nok ift. at løse overkapaciteten i 2017. Hvis man, teoretisk set, kunne blive enige om at scrappe en tiendedel af flåden, så var problemet nok løst i morgen. Men der er jo en naturlig grænse for, hvad man fornuftigvis kan scrappe i de enkelte rederier.
2016 var et rekordår for scrapping af containerskibe. Er rederierne på rette vej?
- Absolut, ja. Der er ingen tvivl om, at rederierne er bevidste om, at der skal gøres noget. Og nu har vi - langt om længe – set, at der er meget få ordrer i bøgerne.Det er imidlertid ikke nok til at løse problemet, siden der jo stadig er overkapacitet i markedet. Men i det mindste forværrer man ikke overkapaciteten med ny tilgang. Ift. scrapping er man på rette vej, selvom man ikke skal glemme, at det selvfølgelig er mange mindre og gamle skibe der bliver scrappet, f.eks. af den gamle Panamax-klasse. For rederne handler det jo i høj grad også om, om skibene rent faktisk er økonomisk bæredygtige.
Har rederierne nok fokus på scrapping?
- Altså, det er jo ikke nok ift. at løse overkapaciteten i 2017. Hvis man, teoretisk set, kunne blive enige om at scrappe en tiendedel af flåden, så var problemet nok løst i morgen. Men der er jo en naturlig grænse for, hvad man fornuftigvis kan scrappe i de enkelte rederier.