Udramatiske vejrforhold
Undren
Fakta: Sådan skete det:
- 12. december: Maersk Shipper og Mærsk Searcher slæbes ud af havnen i Fredericia. Destinationen er Tyrkiet for ophugning. Skibene trækkes af Mærsk Battler.
- 19. december: Skibene gennemsejler Den Engelske Kanal.
- 20. december: Klokken 01.55 modtager den franske kystvagt melding om, at Maersk Shipper er sunket på en position 80 sømil vest for Brest på en vanddybde af 140 meter. Det andet skib på slæb, Mærsk Searcher, er forbundet med Maersk Shipper, og kæntrer, da Maersk Shipper går til bunds. Kaptajnen søger mod større vanddybder. Klokken 6.33 synker Mærsk Searcher på 155 meter vand 87 sømil vest for Brest.
- 22. december: De franske myndigheder vurderer, at de sunkne skibe ikke udgør en fare for skibstrafikken, og at de dermed ikke behøver at blive bjærget.
- 4. januar: Den franske kystvagt meddeler, at et undersøgelsesfartøj har lokaliseret de to vrag, og at indledende undersøgelser indikerer, at de hver indeholder ca. 100 kubikmeter olie, som udgør en potentiel trussel mod miljøet. Maersk Supply Service vil derfor blive bedt om undersøge vragene yderligere og udarbejde en handlingsplan, der skal forelægges myndighederne.
- 12. december: Maersk Shipper og Mærsk Searcher slæbes ud af havnen i Fredericia. Destinationen er Tyrkiet for ophugning. Skibene trækkes af Mærsk Battler.
- 19. december: Skibene gennemsejler Den Engelske Kanal.
- 20. december: Klokken 01.55 modtager den franske kystvagt melding om, at Maersk Shipper er sunket på en position 80 sømil vest for Brest på en vanddybde af 140 meter. Det andet skib på slæb, Mærsk Searcher, er forbundet med Maersk Shipper, og kæntrer, da Maersk Shipper går til bunds. Kaptajnen søger mod større vanddybder. Klokken 6.33 synker Mærsk Searcher på 155 meter vand 87 sømil vest for Brest.
- 22. december: De franske myndigheder vurderer, at de sunkne skibe ikke udgør en fare for skibstrafikken, og at de dermed ikke behøver at blive bjærget.
- 4. januar: Den franske kystvagt meddeler, at et undersøgelsesfartøj har lokaliseret de to vrag, og at indledende undersøgelser indikerer, at de hver indeholder ca. 100 kubikmeter olie, som udgør en potentiel trussel mod miljøet. Maersk Supply Service vil derfor blive bedt om undersøge vragene yderligere og udarbejde en handlingsplan, der skal forelægges myndighederne.