23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Simpel slendrian førte til forlis i Diskobugten

MARITIMT HAVARI: Manglende drænrørsslange ledte til bordfyldning og et alvorligt near miss for de ombordværende på turbåd i Diskobugten








Indgår i temaundersøgelse







Båden afhændet











Oprids af sagen















Det endte godt, men kunne være gået en hel del værre for de 26 ombordværende på passagerbåden ’Inuk II’, da den i august forliste under en sigthseeing tur i Diskobugten. Ud over tre besætningsmedlemmer var der 23 passagerer med, som alle var på aftenudflugt fra det fransk-registrerede krydstogtskib ’L’Austral’ ind i den berømte isfjord ved byen Ilulissat. I øvrigt var båden kun godkendt til at medtage 24 personer i henhold til kapaciteten af de to redningsflåder om bord. Den manglende drænrørsslange ledte til bordfyldning af maskinrum m.v. agter, hvilket igen ledte til selve forliset. Dygtigt sømandskab af såvel en tililende anden lokal passagerbåd, besætningen på ’L’Austral’ og besætningen på ’Inuk II’ selv sikrede i sidste ende, at alle kom fra episoden uden fysiske men. Men sagen tages så alvorlig af Den Maritime Havarikommission, at den nu vil indgå som såkaldt casestory i den større temaundersøgelse om netop passagersejlads på Grønland med mindre enheder, havarikommissionen er ved at udarbejde, understreger undersøgelseschef Øssur Hilduberg overfor Søfart. - Denne sag vil indgå på lige fod med en anden episode, hvor det aktuelt var en navigationsfejl, der førte ilde frem. Men der er lighedspunkter, kan jeg godt pointere. Ikke mindst i forhold til, hvordan man beskæftiger og uddanner besætninger til at bemande denne type enheder på Grønland. Det er ikke nødvendigvis en sikker vej frem, at man har f.eks. en dansk skibsføreruddannelse bag sig eller års erfaring fra verdenshavene. Deroppe er sejladsforholdene meget anderledes og stærkt varierende efter årstider og isforhold, skal man huske. Og navigationshjælpemidler såsom GPS og elektroniske søkort til tider af decideret tvivlsom værdi. Lokalt kendskab og føling med udstyret er omvendt i højeste grad vigtigt. Sagen er nu sendt videre til Søfartsstyrelsen om der skal gås ind med konkret sagsforfølgelse. Men Søfartsstyrelsen har allerede ladet forstå, at man vil stramme op på inspektion og syn af især mindre passagerskibe. Herunder ikke mindst med fokus på enhedernes sikkerhedsudstyr og redningsplaner. En side af sagen, der også efterlod en del af ønske i forhold til ’Inuk II’ viste det sig efterfølgende. Fra Grønland meddeler den tidligere operatør af ’Inuk II’, hotelejer Arne Niemann, at den bjærgede båd nu længst er ude af selskabets portefølje. Den er tilbage i Danmark, hvor forsikringsselskabet har overtaget det formelle ejerskab. Han pointerer, at operationsselskabet IceCap Tours, der arrangerede turen, ikke var ejer af båden. Den lå på private hænder, da ulykken skete. Han beklager naturligvis selve hændelsen dybt, og var frem til en synsinspektør fra Søfartsstyrelsens opklaring af forlissammenhængen lige som alle andre meget forundret over, hvad der var sket. ’Inuk II’ havde ellers altid sejlet sikkert og upåklageligt, som han bedyrer over for Søfart. ’Inuk II’ var sammen med andre lokale både til at fragte et antal passagerer fra skibet ’L’Austral’ på aftenudflugt i isfjorden. Bådens fører var en 29-årig nybagt skibsfører fra Danmark, der dog have arbejdet på båden sæsonen før. Antallet af tilgængelige lokale med papirer og lyst til denne type arbejde betegnes i rapporten som et udpræget problem. Hverken føreren eller skibets bedstemand (eller guiden) var fortrolige med skibets udstyr på dybere teknisk niveau. Herunder i forhold til maskinrums- og drænarrangementet. Aktuelt ledte de mange personer om bord til, at en drænhul fra agterdækket ind til maskinrummet på grund af totalvægten blev presset under vand. Normalt ville hullet være forsynet på indvendig side med omtalte manglende drænrørsslange og derfra til overbordventilen. Men slangen var under reparation/eftersyn før sæsonen af ukendte årsager fjernet. Det indtrængende vand fik kort før ’Inuk II’s tilbagevenden til ’L’Austral’ efter sight seeing-turen båden til at miste styring og derpå hurtigt begynde at synke. Hurtig indgriben af en anden passagerbåd - ’Clames’ - samt MOB-både fra ’L’Austral’ sikrede dog, at alle ombordværende fra ’Inuk II’ blev reddet. Imidlertid i sidste øjeblik. Efterfølgende har Den Maritime Havarikommission kunnet konstatere, at selv om ’Inuk II’ var udstyret med såvel to 12-personers flåder (i dette tilfælde altså en manko på 2), redningsveste og overlevelsesdragter til samme antal personer, så manglede der brugbare evakuerings- og brandrulleplaner m.v. I tilfælde af f.eks. en brand ville alene adgangsvejene til agterdækket og flåderne udgøre en formentlig fatal flaskehals. Denne konstatering vil indgår i den temaundersøgelse, der som nævnt ovenfor er under udarbejdelse.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11