Fra januar 2014 til oktober 2016 voksede råolietankerflåden, som omfatter VLCC, suezmax og aframax-fartøjer, med 7,3 procent svarende til 24,3 mio. dwt. Aframax-segmentet blev som det eneste reduceret med 0,8 procent, mens VLCC-segmentet voksede med 11 procent eller 20,7 mio. dwt og suezmaz-segmentet med 5,5 procent. - Den nuværende råolietankerflådes vækst er stadig mere bekymrende, og det forværre balancen mellem udbud og efterspørgsel meget, hvis ikke antallet af skrotninger tager til, siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco. De seneste to år er bare 2,3 mio. dwt af råolietanker-kapaciteten blevet skrottet ud af en samlet flåde på 358 mio. dwt. Man kan dog have nået et vendepunkt. Da VLCC-fartøjet ’Progress’ på 297.237 dwi blev skrottet i midten af oktober, var det første gang et aktivt VLCC er pillet fra hinanden siden oktober 2014. I November I år blev et andet VLCC-fartøj på 281.434 dwt så skrottet.
Bimco: Flere skibe presser tankermarkedet
Det meget begrænsede antal skrotninger forskubber balancen mellem udbud og efterspørgsel i råoliemarkedet, vurderer Bimco
Fra januar 2014 til oktober 2016 voksede råolietankerflåden, som omfatter VLCC, suezmax og aframax-fartøjer, med 7,3 procent svarende til 24,3 mio. dwt. Aframax-segmentet blev som det eneste reduceret med 0,8 procent, mens VLCC-segmentet voksede med 11 procent eller 20,7 mio. dwt og suezmaz-segmentet med 5,5 procent. - Den nuværende råolietankerflådes vækst er stadig mere bekymrende, og det forværre balancen mellem udbud og efterspørgsel meget, hvis ikke antallet af skrotninger tager til, siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco. De seneste to år er bare 2,3 mio. dwt af råolietanker-kapaciteten blevet skrottet ud af en samlet flåde på 358 mio. dwt. Man kan dog have nået et vendepunkt. Da VLCC-fartøjet ’Progress’ på 297.237 dwi blev skrottet i midten af oktober, var det første gang et aktivt VLCC er pillet fra hinanden siden oktober 2014. I November I år blev et andet VLCC-fartøj på 281.434 dwt så skrottet.