23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bimco: Flere skibe presser tankermarkedet

Det meget begrænsede antal skrotninger forskubber balancen mellem udbud og efterspørgsel i råoliemarkedet, vurderer Bimco


















Fra januar 2014 til oktober 2016 voksede råolietankerflåden, som omfatter VLCC, suezmax og aframax-fartøjer, med 7,3 procent svarende til 24,3 mio. dwt. Aframax-segmentet blev som det eneste reduceret med 0,8 procent, mens VLCC-segmentet voksede med 11 procent eller 20,7 mio. dwt og suezmaz-segmentet med 5,5 procent. - Den nuværende råolietankerflådes vækst er stadig mere bekymrende, og det forværre balancen mellem udbud og efterspørgsel meget, hvis ikke antallet af skrotninger tager til, siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco. De seneste to år er bare 2,3 mio. dwt af råolietanker-kapaciteten blevet skrottet ud af en samlet flåde på 358 mio. dwt. Man kan dog have nået et vendepunkt. Da VLCC-fartøjet ’Progress’ på 297.237 dwi blev skrottet i midten af oktober, var det første gang et aktivt VLCC er pillet fra hinanden siden oktober 2014. I November I år blev et andet VLCC-fartøj på 281.434 dwt så skrottet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156