23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så er Scandlines’ nye hybridfærge i drift

Kl 9.00 i dag medtog Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock, 'Copenhagen', for første gang passagerer fra Gedser

Scandlines’ nye hybridfærge blev indregistreret mandag den 19. december 2016 og afsejlede samme dag fra det fynske værft Fayard. Tirsdag foretog 'Copenhagen' øvelsessejladser mellem Gedser og Rostock og sættes i dag den 21. december 2016 klokken 09:00 fra Gedser i ordinær drift.

'Copenhagen' er den anden af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. Færgen erstatter 'Kronprins Frederik', der herefter skal fungere som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres såvel den samlede kapacitet som stabiliteten i sejlplanerne.

- Jeg glæder mig over, at vores kunder i dag kan tage dette fantastiske skib i brug, der sammen med søsterskibet Berlin også er verdens største hybridfærge. De nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib og er en væsentlig opgradering af den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

Scandlines har sammen med producenten af skibenes dieselelektriske motorer MaK/Caterpillar vurderet, at det er nødvendigt at ombygge indsprøjtningssystemet (common rail) i 'Copenhagens' og søsterskibet 'Berlins' motorer. De nye indsprøjtningsmoduler kan desværre ikke leveres tidligere end 1. januar 2017, hvorfor denne ombygning vil blive gennemført for begge færgers vedkommende i løbet af januar 2017. I den måned afløser M/F Kronprins Frederik de to nye skibe på skift, og værftsopholdet vil derfor ikke påvirke sejlplanen for ruten Gedser-Rostock.

Kilde: Scandlines

BREAKING
{{ article.headline }}
0.174|instance-web01