23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Søulykkesrapport om Sea Workers forlis

Den Maritime Havarikommission fremlægger nu sin rapport om jack-up-prammen ’Sea Worker’s forlis

Da jack-up-prammen ’Sea Worker’ fra rederiet A2Sea kæntrede ud for Nymindegab i slutningen af januar var Den Maritime Havarikommission i første ombæring slet ikke sikker på, at det var en sag for dem. Havarikommissionen besluttede dog at gå ind i sagen. Nu foreligger søulykkesrapporten om forliset så.

Det var det maltesiske slæbefartøj 'Amber II', som afgik fra Frederikshavn den 24. januar 2016 med sit slæb, det dansk bemandede offshore installationsfartøj 'Sea Worker'. På vej mod Esbjerg, hvor der var forventet ankomst om morgenen den 26. januar, knækkede slæbetovet mellem 'Amber II' og 'Sea Worker' dog den 27. januar 2016. På det tidspunkt var slæbebåden i Nordsøen seks sømil fra Jyllands vestkyst og havde vanskeligt ved at gøre fart på grund af vind-, bølge- og strømforholdene. Det lykkedes ikke at genetablere forbindelsen ved hjælp af nødslæbegrejet, og mens 'Sea Worker' drev ukontrollabelt mod kysten, blev det evakueret, fordi det ansås for farligt for besætningen at forblive om bord, når fartøjet gik på grund.

Den Maritime Havarikommission konkluderer i rapporten, at der ikke gives en enkelt årsag, som forklarer, hvorfor slæbebåden mistede slæbet, men at ulykken skete som en følge af en række organisatoriske faktorer, som påvirkede planlægningen og udførelsen af netop denne slæbeaktivitet.

- 'Sea Worker' blev drevet ud fra en projektdreven strategi, som omfattede en ad hoc-problemløsningstilgang til arbejdet samt en indstilling om, at alle problemer, der måtte opstå, kunne løses. På denne sejlads indså de involverede først, at slæbeaktiviteten havde ændret sig fra en håndterbar operationel situation til en nødsituation, da organisationen løb tør for løsninger på tilsyneladende isolerede problemer. Denne erkendelse opstod ikke samtidigt i hele organisationen, ligesom de involverede havde forskellige opfattelser af situationens alvor. Disse forskellige opfattelser blev forøget af en organisatorisk fragmentering, som opstod, efterhånden som situationens kompleksitet steg, fremgår det af Den Maritime Havarikommissions hjemmeside.

Hele søulykkerapporten findes på Den Maritime Havarikommissions hjemmeside

.

Søfart følger op på sagen og rapportens konklusioner i et kommende nummer.

Kilde: Den Maritime Havarikommission

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078