Højtstående folk fra Hyundai Merchant Marine (HMM) er fløjet til København for at mødes med Maersk Line og MSC i det, der kaldes et afgørende møde om medlemskab af containeralliancen 2M. Det skriver Splash 24/7.
HMM har
, og har indgået et Memorandum of Understanding om at slutte sig til 2M til april 2017.
Uenighed om vilkårene har dog
efterfølgende skabt tvivlom, hvorvidt det koreanske rederi nu også ville ende som tredje alliance-medlem.
Søfart tog tidligere på året en snakmed en af grundlæggerne af konsulentvirksomheden Linergrid om containeralliancerne, deres udfordringer og muligheder. En af pointerne var, at der er kæmpe potentiale for besparelser og forbedringer i de samarbejderne.
2M - verdens største containeralliance består af Maersk Line samt italienske MSC - de to største individuelle spillere på markedet.
OCEAN 3 - franske CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) og United Arab Shipping Company (UASC).
CKYHE er baseret i Asien - Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen.
G6 - American President Lines, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, Nippon og OOCL.
De nye containeralliancer:
2M (andel af verdensmarkedet- omkring 30 procent, inklusiv Hyundai) - verdens største containeralliance - består af Maersk Line samt italienske MSC, de to største individuelle spillere på markedet. Mens den langt mindre Hyundai Merchant Marine angiveligt kommer om bord i april 2017.
Ocean Alliance (andel af verdensmarkedet - omkring 25 procent): CMA CGM S.A. (CMA CGM), COSCO Container Lines (COSCO), Evergreen Line (Evergreen) and Orient Overseas Container Line (OOCL).
The Alliance – (andel verdensmarkedet – knap 20 procent, træder i kraft i 2017): Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line), Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd), and Yang Ming Marine Transport Corp. (Yang Ming) - og kollapsede Hanjin Shipping Co. (Hanjin).