23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afgørende 2M-møde I København

Maersk og MSC mødes i disse dage med HMM om medlemskab af containeralliancen 2M

Højtstående folk fra Hyundai Merchant Marine (HMM) er fløjet til København for at mødes med Maersk Line og MSC i det, der kaldes et afgørende møde om medlemskab af containeralliancen 2M. Det skriver Splash 24/7.

HMM har

forhandlet om optagelse i alliancen i nogen tid

, og har indgået et Memorandum of Understanding om at slutte sig til 2M til april 2017.

Uenighed om vilkårene har dog

efterfølgende skabt tvivl

om, hvorvidt det koreanske rederi nu også ville ende som tredje alliance-medlem.

Søfart tog tidligere på året en snak

med en af grundlæggerne af konsulentvirksomheden Linergrid om containeralliancerne, deres udfordringer og muligheder. En af pointerne var, at der er kæmpe potentiale for besparelser og forbedringer i de samarbejderne.

Alliancer inden opbruddet i 2016:
2M - verdens største containeralliance består af Maersk Line samt italienske MSC - de to største individuelle spillere på markedet.
OCEAN 3 - franske CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) og United Arab Shipping Company (UASC).

CKYHE er baseret i Asien - Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen.

G6 - American President Lines, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, Nippon og OOCL.

De nye containeralliancer:
2M (andel af verdensmarkedet- omkring 30 procent, inklusiv Hyundai) - verdens største containeralliance - består af Maersk Line samt italienske MSC, de to største individuelle spillere på markedet. Mens den langt mindre Hyundai Merchant Marine angiveligt kommer om bord i april 2017.

Ocean Alliance (andel af verdensmarkedet - omkring 25 procent): CMA CGM S.A. (CMA CGM), COSCO Container Lines (COSCO), Evergreen Line (Evergreen) and Orient Overseas Container Line (OOCL).

The Alliance – (andel verdensmarkedet – knap 20 procent, træder i kraft i 2017): Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line), Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd), and Yang Ming Marine Transport Corp. (Yang Ming) - og kollapsede Hanjin Shipping Co. (Hanjin).

Kilde: Splash 24/7

BREAKING
{{ article.headline }}
0.178