Ny debat
Uenig Rederiforening
Søfartens Ledere vil nye veje
Dialog ønskes
Fakta - DIS-sagen
Ansatte på skibe under DIS får nettoløn og betaler ikke indkomstskat til det danske samfund. Skattebetalingen er dermed en slags statsstøtte til rederierne, der kan aflønne søfolk billigere, end hvis der skulle betales skat af lønnen (DIS-nettolønsordningen).
I 2010 fik danske lønmodtagere en skattelettelse på arbejdsindkomst. I den forbindelse ville Søfartens Ledere sørge for en tilsvarende fordel til danske sømænd. Og siden de ikke betaler skat, måtte det indebære en tilsvarende lønforhøjelse.
Det ville Danmarks Rederiforening ikke være med til, og i 2012 brød overenskomstforhandlingerne sammen. Siden er kampen fortsat i retssalene. Danmarks Rederiforening vandt sagen i Østre Landsret d. 19. november 2015, men Søfartens Ledere ankede til Højesteret. Dén sag tabte man med domsafsigelsen d. 23. november 2016.
Ansatte på skibe under DIS får nettoløn og betaler ikke indkomstskat til det danske samfund. Skattebetalingen er dermed en slags statsstøtte til rederierne, der kan aflønne søfolk billigere, end hvis der skulle betales skat af lønnen (DIS-nettolønsordningen).
I 2010 fik danske lønmodtagere en skattelettelse på arbejdsindkomst. I den forbindelse ville Søfartens Ledere sørge for en tilsvarende fordel til danske sømænd. Og siden de ikke betaler skat, måtte det indebære en tilsvarende lønforhøjelse.
Det ville Danmarks Rederiforening ikke være med til, og i 2012 brød overenskomstforhandlingerne sammen. Siden er kampen fortsat i retssalene. Danmarks Rederiforening vandt sagen i Østre Landsret d. 19. november 2015, men Søfartens Ledere ankede til Højesteret. Dén sag tabte man med domsafsigelsen d. 23. november 2016.