23948sdkhjf

Tre i praktik på Royal Caribbean Cruise Lines

| Af Erik R. Brandt-Jensen | Tip redaktionen om en historie

UDDANNELSE. Søfart har snakket med tre kommende maritime maskinmester, der har udenlandske krydstogskibe som praktikplads

Deva Nielsen
Kommer fra: Herning
Bachelor studerende på 8. semester
Skal ud på: ’Oasis of the Seas’ (RCCL)


Hvorfor maritim maskinmester?
- Det har jeg vist altid vidst, kan man sige. I hvert fald fra jeg begyndte at tænke i erhverv og fremtid.

Og så ligger det lidt til familien. Både min søster og svoger har i øvrigt arbejdet på samme skib, som jeg skal afsted på. Men ”kun” som tjenere.

Sejltiden betyder meget for mig på
Royal Caribbean Cruise Lines og danske studerende
RCCL er glade for studerende fra maskinmesterskolerne i Aarhus og Fredericia. Følelsen er gensidig.

Kryds i kalenderen for maskinmesterstuderende

Velkommen til unge danskere

den længere bane. Det giver både praktisk erfaring og bredere muligheder på den lange bane.

Hvorfor lige ud på et udenlandsk krydstogtskib?
- Jeg søgte faktisk først på ”dansk grund”. Men fik nogle ret kontante afslag. Jeg har maskinarbejderbaggrund, men det var de ikke interesseret i.
Så dukkede denne her mulighed op, og den greb jeg hurtigt efter. Meget spædende på både det personlige og uddannelsesmæssige plan. Super mulighed.
Jeg går på sigt efter at blive leder, så jeg tror det er en rigtig god kombination med en så store arbejdsplads. Og med masser af praktiske udfordringer.
Og så er det vigtigt for mig at berøre udlandet med henblik på fremtiden. Både i forhold til netværk, sprog og kultur.

Og Deva Nielsen om en 10 års tid?
- Det kan man jo aldrig vide, og jeg er ikke bundet af en bestemt vej frem. Jeg kan se søen nu og en tid frem men ikke nødvendigvis om 10 år.

Det er dog meget sandsynligt, at det har noget med ledelse at gøre. Det vil jeg rigtigt gerne stræbe mod. En kombination af ”hands on” og ansvar måske.

Og derfra må vi så se, hvad vej det går. Måske driftsledelse i land. Men gas/LNG er noget, jeg gerne vil arbejde med, hvis jeg skal være specifik.

Mike Carlsen
Kommer fra: Brædstrup
Bachelorstuderende på 8. semester
Skal ud på ’Independence of the Seas’


Hvorfor maritim maskinmester?
- Jeg er nærmest ”ødelagt” af familien. Min far og onkler sejler, så jeg har fået tudet ørene fulde. Men jeg kunne jo lide det, jeg hørte, så...

Men det er teknik, personlige muligheder og de komplekse udfordringer på tværs af fag og faggrænser, der trækker tydeligst. Et logisk valg for mig alt i alt.

Fleksibiliteten er et stort plus for mig og muligheden for at se sig selv i en lederrolle. Men først og fremmest skal jeg også ud og have olie på fingrene.

Tilfredsstillelsen ved at få tingene til at køre - eller holde dem kørende - er meget stor for min del.

Hvorfor lige på et udenlandsk krydstogtskib?
– Tja, jeg søgte også andet. Uden held. Danske maskinmestre er måske nok i høj kurs, men andre ”gider os Ikke” - fordi vi er for dyre, tror jeg.

Men ligesom Deva slog jeg til med det samme, jeg så tilbuddet fra RCCL. Rigtig, rigtig spændende, var den umiddelbare reaktion. Og netop med den kompleksitet, jeg søger.

Og det med at lære lidt ny kultur og blive bedre til sprog, det gør vel heller ikke noget i en global verden...

Og Mike Carlsen om en 10 års tid?
- Det ved jeg ærlig talt ikke. Jeg kan end ikke sige, om jeg arbejder til søs eller i land. Jeg er ret så åben. Og også i forhold til endestationen. Eller rettere: Mellemstationen.

Men jeg vil da helt klart tro, at jeg fortsat er på maskinmestervejen i et eller andet omfang. Også gerne på lederniveau. Men der kommer med garanti mange optioner at forfølge.

Jeg er dog lidt på vagt, men jeg har alligevel klart fået smag for at prøve noget offshore af. På en borerig, et boreskib eller FPSO’er - i den stil. Hard core teknik. Problemløsning. Det er mig.

Mikkel Trankvist
Kommer fra: Skanderborg
Bachelorstuderende på 8. semester
Skal ud på: ’Grandeur of the Seas’


Hvorfor maritim maskinmester?
- Det var lidt ad en omvej. Jeg gik efter HTX faktisk ingeniørvejen men søgte lidt nye udfordringer. Lidt mere så at sige. Og så fik min daværende studievejleder mig sporet ind på maskinmesteruddannelsen. Og der så jeg den maritime retning som den rigtige. Men efter installatøreksamen er jeg ret meget sporet ind på, at det fremadrettet skal have noget med el at gøre.

Det giver søen jo også særdeles rige muligheder for, men det kan også være, at jeg søger tilbage mod ingeniørvejen. Det er interesse, der er min drivkraft frem for alt.

Hvorfor lige ud på et udenlandsk krydstogtskib?
- Jeg kan helt tilslutte mig Deva og Mike omkring det med kultur, sprog og muligheden for at opsøge en masse nye muligheder og udfordringer.

Det lyder da kort sagt skide spændende for nogle halvunge fyre som os. Jeg glæder mig da i hvert fald ret meget, kan jeg roligt tilstå. Ingen vaklen om fremtiden der.

Jeg ser på det rent faglige som en fantastisk mulighed for at se nogle meget store og utroligt sammensatte systemer gå i spænd. Og til at yde min del.

Og Mikkel Trankvist om en 10 års tid?
- Det er så noget mere åbent end turen fra februar og de næste tre måneders tid frem. Jeg er måske endnu mere åben på den bane end Deva og Mike.

Jeg har intet imod at se mig selv i en lederstilling. Men for så vidt heller ikke som aktiv 3. mester et sted. Det er lige nu allermest vigtigt for mig, at drivet og udfordringerne er der.

Det skal være interessant og udfordrende at gå på arbejde. I hvert fald, hvor jeg står lige nu. Men det kan jo ændre sig. Jeg vil udvikle mine kompetencer, det ved jeg dog.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

Efter flere alvorlige piratangreb på handelsskibe i Guinea-bugten hæver Forsvarskommandoen nu sikkerhedsniveauet niveau to

Værftsdirektør afviser fyringer trods aflyste ordre

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Online Avis Arkiv
Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Medie: Salg af Molslinjen sat i stå af corona-krise

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

MAN Energy Solutions styrker finsk tilstedeværelse

Der er dualfuel firetaktere fra MAN Energy Solutions på vej til to store nybygningsprojekter med ro/pax-færger i Finland

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Korsør Havn vil flytte nord for Storebæltsbroen

Ønsket om at etablere en helt ny erhvervshavn bliver mødt med krav om mere konkrete planer

Ny rapport: Skibsfarten skaber størst værdi

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Landsret afviser erstatning på 800 millioner i OW Bunker-sagen

Nu kan grænsependlere atter komme med Rømø-Sild

Krise i CMA CGM kan give nyt opkøb til DSV

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus

Exilators partikelfilter endelig solgt til et dansk skib

Blot et enkelt dansk skib er blandt iværksættervirksomheden Exilators liste på 25 købere af et partikelfilter, der fjerner livsfarlig mikroskopisk sod fra udstødningsrøg. Frustrerende, synes ejeren

Niels Smedegaard til DSV

1

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

SEACAT - Schmeding: Coronavirus og levering af værnemidler

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Kapselblæsere fra Pedro Gil i høj kvalitet

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Skal vi linke op på LinkedIn?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

Dokning: Forberedt på det uventede

ADCA Kondensatudladere

Rekordlavt antal arbejdsulykker i Ajos i 2019

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

AutoCAD Grundlæggende

ABB tech supports sustainable future for Arctic shipping

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Send til en kollega

0.219