23948sdkhjf

Tre i praktik på Royal Caribbean Cruise Lines

| Af Erik R. Brandt-Jensen | Tip redaktionen om en historie

UDDANNELSE. Søfart har snakket med tre kommende maritime maskinmester, der har udenlandske krydstogskibe som praktikplads

Deva Nielsen
Kommer fra: Herning
Bachelor studerende på 8. semester
Skal ud på: ’Oasis of the Seas’ (RCCL)


Hvorfor maritim maskinmester?
- Det har jeg vist altid vidst, kan man sige. I hvert fald fra jeg begyndte at tænke i erhverv og fremtid.

Og så ligger det lidt til familien. Både min søster og svoger har i øvrigt arbejdet på samme skib, som jeg skal afsted på. Men ”kun” som tjenere.

Sejltiden betyder meget for mig på
Royal Caribbean Cruise Lines og danske studerende
RCCL er glade for studerende fra maskinmesterskolerne i Aarhus og Fredericia. Følelsen er gensidig.

Kryds i kalenderen for maskinmesterstuderende

Velkommen til unge danskere

den længere bane. Det giver både praktisk erfaring og bredere muligheder på den lange bane.

Hvorfor lige ud på et udenlandsk krydstogtskib?
- Jeg søgte faktisk først på ”dansk grund”. Men fik nogle ret kontante afslag. Jeg har maskinarbejderbaggrund, men det var de ikke interesseret i.
Så dukkede denne her mulighed op, og den greb jeg hurtigt efter. Meget spædende på både det personlige og uddannelsesmæssige plan. Super mulighed.
Jeg går på sigt efter at blive leder, så jeg tror det er en rigtig god kombination med en så store arbejdsplads. Og med masser af praktiske udfordringer.
Og så er det vigtigt for mig at berøre udlandet med henblik på fremtiden. Både i forhold til netværk, sprog og kultur.

Og Deva Nielsen om en 10 års tid?
- Det kan man jo aldrig vide, og jeg er ikke bundet af en bestemt vej frem. Jeg kan se søen nu og en tid frem men ikke nødvendigvis om 10 år.

Det er dog meget sandsynligt, at det har noget med ledelse at gøre. Det vil jeg rigtigt gerne stræbe mod. En kombination af ”hands on” og ansvar måske.

Og derfra må vi så se, hvad vej det går. Måske driftsledelse i land. Men gas/LNG er noget, jeg gerne vil arbejde med, hvis jeg skal være specifik.

Mike Carlsen
Kommer fra: Brædstrup
Bachelorstuderende på 8. semester
Skal ud på ’Independence of the Seas’


Hvorfor maritim maskinmester?
- Jeg er nærmest ”ødelagt” af familien. Min far og onkler sejler, så jeg har fået tudet ørene fulde. Men jeg kunne jo lide det, jeg hørte, så...

Men det er teknik, personlige muligheder og de komplekse udfordringer på tværs af fag og faggrænser, der trækker tydeligst. Et logisk valg for mig alt i alt.

Fleksibiliteten er et stort plus for mig og muligheden for at se sig selv i en lederrolle. Men først og fremmest skal jeg også ud og have olie på fingrene.

Tilfredsstillelsen ved at få tingene til at køre - eller holde dem kørende - er meget stor for min del.

Hvorfor lige på et udenlandsk krydstogtskib?
– Tja, jeg søgte også andet. Uden held. Danske maskinmestre er måske nok i høj kurs, men andre ”gider os Ikke” - fordi vi er for dyre, tror jeg.

Men ligesom Deva slog jeg til med det samme, jeg så tilbuddet fra RCCL. Rigtig, rigtig spændende, var den umiddelbare reaktion. Og netop med den kompleksitet, jeg søger.

Og det med at lære lidt ny kultur og blive bedre til sprog, det gør vel heller ikke noget i en global verden...

Og Mike Carlsen om en 10 års tid?
- Det ved jeg ærlig talt ikke. Jeg kan end ikke sige, om jeg arbejder til søs eller i land. Jeg er ret så åben. Og også i forhold til endestationen. Eller rettere: Mellemstationen.

Men jeg vil da helt klart tro, at jeg fortsat er på maskinmestervejen i et eller andet omfang. Også gerne på lederniveau. Men der kommer med garanti mange optioner at forfølge.

Jeg er dog lidt på vagt, men jeg har alligevel klart fået smag for at prøve noget offshore af. På en borerig, et boreskib eller FPSO’er - i den stil. Hard core teknik. Problemløsning. Det er mig.

Mikkel Trankvist
Kommer fra: Skanderborg
Bachelorstuderende på 8. semester
Skal ud på: ’Grandeur of the Seas’


Hvorfor maritim maskinmester?
- Det var lidt ad en omvej. Jeg gik efter HTX faktisk ingeniørvejen men søgte lidt nye udfordringer. Lidt mere så at sige. Og så fik min daværende studievejleder mig sporet ind på maskinmesteruddannelsen. Og der så jeg den maritime retning som den rigtige. Men efter installatøreksamen er jeg ret meget sporet ind på, at det fremadrettet skal have noget med el at gøre.

Det giver søen jo også særdeles rige muligheder for, men det kan også være, at jeg søger tilbage mod ingeniørvejen. Det er interesse, der er min drivkraft frem for alt.

Hvorfor lige ud på et udenlandsk krydstogtskib?
- Jeg kan helt tilslutte mig Deva og Mike omkring det med kultur, sprog og muligheden for at opsøge en masse nye muligheder og udfordringer.

Det lyder da kort sagt skide spændende for nogle halvunge fyre som os. Jeg glæder mig da i hvert fald ret meget, kan jeg roligt tilstå. Ingen vaklen om fremtiden der.

Jeg ser på det rent faglige som en fantastisk mulighed for at se nogle meget store og utroligt sammensatte systemer gå i spænd. Og til at yde min del.

Og Mikkel Trankvist om en 10 års tid?
- Det er så noget mere åbent end turen fra februar og de næste tre måneders tid frem. Jeg er måske endnu mere åben på den bane end Deva og Mike.

Jeg har intet imod at se mig selv i en lederstilling. Men for så vidt heller ikke som aktiv 3. mester et sted. Det er lige nu allermest vigtigt for mig, at drivet og udfordringerne er der.

Det skal være interessant og udfordrende at gå på arbejde. I hvert fald, hvor jeg står lige nu. Men det kan jo ændre sig. Jeg vil udvikle mine kompetencer, det ved jeg dog.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Femern udpeger tre rederier til vagtskibstjeneste

To danske og ét tysk rederi er blevet prækvalificeret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Plus

Gammel DSB-færge lukkede og genåbnede Halmstad-rute

Grenaa og Stena Line fejrede genåbningen af Grenaa – Halmstad-ruten, der blev lukket og genåbnet af den samme tidligere Aarhus – Kalundborg-færge under to forskellige navne

27 er anholdt i sag om 100 kilo kokain på fragtskib ved Langeland

Kokainen blev kastet fra et containerskib ud for Langeland, hvor det blev samlet op af en mindre båd

Mærsk-relateret skib angrebet af pirater

Besætningen på det tidligere Mærsk-skib 'Maersk Tema' er i sikkerhed efter angreb i Guinea-bugten

Plus

18 km nye kabler og 6.000 liter maling

GALLERI: Hele Skoleskibet ’Danmark’s tekniske infrastruktur er skiftet ud

Nyhedsbrev

8.550 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 1

Kammeradvokaten: Nul kompensation

Ingen vej uden om nyt udbud på grund af fejlen i kravet om bankgaranti, fastslår statens advokat

Online Avis Arkiv
Plus

Skoleskibet ’Danmark’ står nu som nyt

Danmarks største sejlskib er på syv måneder renoveret fra inderst til yderst, så det er klar til at sejle til OL i Tokyo. Kom med Søfart om bord og få indblik i de største udfordringer og mindste detaljer

Plus

Danske Maritime: Hold værfterne skadesløse for udbudsfejl

Brancheforeningen mener, at Jobi Værft bør kompenseres i sag om miljøskibe. Miljøminister erklærer, at hun er ”stærkt utilfreds” med processen

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Positionsbillede

Plus

Jøderne havde ingen stat, men skabte alligevel en flåde

Rapport fra den italienske Santa Marinella, hvor jøderne med en skibsofficersskole lagde grunden til den jødiske flåde, længe inden staten Israel blev skabt

Plus

Dee4 henter femte MR-tanker

Endnu et Norden-charterskib overtaget af Dee4 Capital Partners

Plus

Maersk Supply Service har 11 skibe oplagt i Fredericia

Danmarks største offshore-rederi holder 11 skibe på stand-by i Fredericia, mens de venter på nye opgaver i offshore-markedet. Over de seneste tre år har Maersk Supply Service skilt sig af med intet mindre end 23 skibe

Plus

Nørresundby Rederi og Shipping på indkøb i Norge

Lille reefer fra norske Amar Shipping bliver Nørresundby Rederi og Shippings syvende skib

Johan Röstin forlader stillingen som direktør i Forsea

Øresundsrederiet Forsea skal have ny direktør. Johan Röstin forlader posten efter knapt tre år

1

Ingen klimaeffekt ved licensstop

Brancheorganisationen Olie Gas Danmark advarer mod et stop for produktion af olie- og gas i den danske del af Nordsøen

Japan vil flytte passagerer fra krydstogtskib i karantæne

Mærsk-opereret skib bordet af pirater ud for Nigeria

Korsør Havn kommer skrotfirma til undsætning

Hollændere bygger arbejdshavn til Femern-tunnelen

Det hollandske entreprenør-konsortium FBC er klar til at etablere den stor arbejdshavn på Lolland

Toldere finder mistænkeligt træ fra Amazonas på Aarhus Havn

Havnenes betydning stiger

Ifølge havnens brancheorganisation er danske havne krumtapper i landets infrastruktur, og deres betydning vil kun stige i fremtiden i takt med et øget fokus på både CO2-udledninger og trængsel

Torm sat i forbindelse med Mærsks Petrobras-sag

Den bestikkelsesmistænkte broker Wanderley Gandra samarbejdede også med Torm

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart lagerløsning sikrer adgang til kritiske varer

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

To nye akku hotmelt limpistoler

Summit Electronics fører Amot reguleringsventiler

Excentersnekkepumper i den gode kvalitet fra Copenhagen Pump

Vi har nyt katalog på gaden!

Er det dig? Eller en du kender?

Brugte & Nye kranløsninger købes og sælges

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Sæt skinner under kranen og optimér byggepladsen

NOS A/S har surringer, der holder!

Klimatilpasning, vand og spildevand

Hurtig levering til nybyggede hospitaler i Wuhan

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Energibesparelser med state of the art vakuumteknologi

Skal du et smut på tanken efter brændstof?

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

SITECH - 10 år som forhandler i Danmark

Gummipropper i alle gummityper og farver

AAG tilbyder Lamons fladpakninger

Når standardløsningerne ikke lige passer til din løfteopgave

West Diesel indgår aftale med MAN

Send til en kollega

0.174