BIMCO: Rederierne får ikke fuldt udbytte af høj kinesisk kulimport
Ændrede handelsmønstre fjerner en del af tørlastrederiernes fordele ved den stigende kinesiske kulimport
Kina har skruet ned for produktionen af kul, mens kulkraftværkerne kører for fuld kraft. Derfor har importen fået et spark i vejret. Reduktion af kulproduktionen i Kina har sendte i 3. kvartal 2016 kulimporten op på det højeste niveau siden 2. kvartal 2014. Tørlastrederierne oplever dog ikke den fremgang, som udviklingen kunne foranledige en til at tro. Handelsmønstrene har nemlig ændret sig. Det fastslår shippingorganisationen Bimco i en ny markedsanalyse. - Efter fald i 2015 viser råvarehandlen til Kina sig til større fordel for tørlastskibsindustrien. Kulimporten har nået samme niveau som før 2015 og sammen med det højeste niveau af import af jernmalm, der er den vigtigste tørlasthandel, holder Kina hjulene i gang i forhold til transporteret volumen, siger Peter Sand, BIMCOs chefanalytiker. - Trods en stor stigning i kulvolumen kommer det ikke tørlastrederierne til gode i samme omfang som tidligere. Siden 2014 har handelsmønstrene for kul ændret sig, idet Kina har udvalgt kernedistributører og i stigende grad fokuseret på dem. Det har reduceret sejlafstandene, hovedsageligt på grund af eksportørernes grografiske nærhed. Kina henter mere fra nærmarkederne Australien og Indonesien og mindre fra Sydafrika og USA. I 2013 kom 23 procent af kulimporten fra andre markeder end Australien og Indonesien i 2016 er det reduceret til 16 procent. Termisk kul er den primære drivkraft bag den voksende import, idet det udgør 80 procent af den skibsbårne mængde. Fragten af termisk kul er vokset 16,7 procent de første ni måneder af 2016 sammenlignet med samme periode 2015. Til sammenligning voksede importen af kokskul med 4,5 procent i samme periode. Kilde: BIMCO