Hvad er dine forudsætninger for at udfylde rollen?
Var det da nemmere i gamle dage?
Hvorfor skal de unge gå ind i et erhverv i dyb krise?
Hvordan får I fat på de unge?
Kæmper I med, at det er mindre prestigefyldt at tage en håndværkeruddannelse?
Hvad er din daglige funktion?
Hvorfor arbejder du selv med uddannelse?
Hvad byder fremtiden på for dig?
CV - Keld Jacobsen
Keld Jacobsen er faguddannet sømand, klejnsmed og driftsteknolog og har lang erfaring inden for offshore-industrien. Og han er fra oktober ansat som maritim lærlingekoordinator af Offshoreenergy.dk. Det betyder, at han skal koordinere indsatsen for at sikre lærlingepladser inden for offshore-industrien og desuden inden for det maritime i bredere forstand. - Vi mangler allerede faglærte i dag, og det bliver kun værre i takt med, at flere og flere af de store faglærte årgange går på pension, og de små årgange alle går på gymnasiet, siger Keld Jacobsen. Som lærlingekoordinator skal han sikre, at flere virksomheder bliver godkendt som lærepladser. Og hjælpe til, så matchet mellem lærlingene og virksomhederne bliver en succes. Ligesom han skal bidrage til at understøtte den indsats, der gøres fra erhvervsskoler, brancheorganisationer og enkelte virksomheder. - Jeg kommer med en baggrund fra tre områder - den maritime verden som matros og faglært skibsassistent, fra den industrielle verden som klejnsmed og svejser, og jeg har været med til at producere platformsmoduler - topsites - som driftsteknolog. Den baggrund med tre uddannelser kan jeg bruge til atfortælle og visualisere hvilke krav, der er for at tage en erhvervsuddannelse. Det er ikke ’a walk in the park’ længere - der er en række forskellige krav. Erhvervslivet stiller større krav i dag, så det må uddannelsen jo også gøre. - Nej, det kan man ikke sige, men det var mere håndværksbetonet. I dag har man mange flere teoretiske fag. I gamle dage lærte man jo at smede, det gør man ikke i dag, så nej. Uddannelsen er bare anderledes nu. Den skal jo matche de krav, som tiden stiller til fagkundskaben. Men det er også uhyggeligt vigtigt med et godt samarbejde mellem skoler og øvrige aktører, så virksomhederne kan tilpasse sig. - Jeg har set konjunkturerne gå op og ned, det skifter. Jeg ved godt, at faldet er dybt denne gang, men vi er også blevet så dygtige til at levere, og da ikke alle lande har atomkraft og vindmøller, vil der stadig være brug for fossile brændstoffer. Du hælder jo også benzin på din bil, ikke? Vi har ikke gennemført den grønne omstilling endnu, og det vil tage mange år. Det handler om at vælge et fag, der giver nogle muligheder. - Et vigtigt element er faktisk at få fat på moderen. Hvad mor siger, det gør søn og datter ofte. Her skal ikke kun de unge, men også mødrene overbevises om, at der er rigtig gode muligheder ved at tage en erhvervsuddannelse. Og at man kan kombinere den med en studenterhue, via EUX. Således forlænger man sin uddannelse. Det tager ca. fire et halvt år alt i alt - når man tager en EUX. Ved en EUD uden studenterhuen, er det tre et halvt år. Således får du sådan set to uddannelser via EUD. - Der står stadig stor respekt om at kunne et håndværk og at kunne det godt. Men der er nok en opfattelse af, at der er mere jobsikkerhed og større videreuddannelsesmulighed i at vælge en akademisk uddannelse. Men der er altså lige så store krav til håndværkeren i dag som til andre uddannelser. Statistikkerne lyver ikke, og vi ser desværre en reduceret søgning til erhvervsuddannelsen - vi slider med, at det ikke er et trendy erhverv. Det er knaldvigtigt at få de unge til at forstå, hvad man kan via de håndværksmæssige uddannelser. Jeg oplever, at de unge spærrer øjnene op, når de får at vide, at man f.eks. kan blive platformschef via en håndværksmæssig uddannelse. Her er det vigtigt at have nogen, som har haft skidtet under neglene og som kan tale med dem. De unge skal vide, hvilke muligheder - og begrænsninger - der er. - Vi er ude ved skoler og arbejdspladser. Vi sætter fokus på muligheder, og prøver at få de unge til at få øjnene op for det maritime. Vi koordinerer desuden med en række aktører for at lave forskellige indsatser, både hvad angår job og andre ting. - De målgrupper, jeg arbejder med, er folkeskolen og efterskolens afgangsklasser. Her skal jeg kommunikere, at de har lige så gode muligheder ved at gå denne vej, som hvis de går via gymnasiet. Og vi kan jo bl.a. tilbyde løn under uddannelsen, det er en faktor for mange unge, så de undgår at oparbejde en stor studiegæld. Det allervigtigste er imidlertid, at man har en dialog med de unge hele vejen. - Det er en interesse, jeg har haft i mange år. Jeg har bl.a. undervist i ledelse i militæret - officerer og befalingsmænd. Og håndværksmæssigt har jeg undervist smede og svejsere. Det er spændende at se mennesker vokse i et område, de brænder for. - Jeg vil gerne arbejde videre med uddannelse om et år, men det afhænger jo af virksomhederne (Offshoreenergy.dk er et branchefællesskab af 230 virksomheder, red.). Ellers kender jeg ikke min fremtid. Oktober 2016 - ? ; uddannelseskonsulent hos Offshoreenergy.dk 2015-2016 ; tekniker, Hanstholm Elektronik 2012 – 2014 ; tekniker, TS Group 2011-12 ; tekniker, Notech 2008 – 2011 ; ’instrumental pipefitter’, Mudenia Elektro 2006-2008 ; ’instrumental pipefitter’, Aibel Uddannet klejnsmed, driftsteknolog og sømand Født d. 15. maj 1965