23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fire markedstendenser for mobile havnekraner

HAVNE: Liebherr skal forholde sig til helt specifikke krav, når de deltager i udbud på det nordiske marked for havnekraner












Ny teknologi skal anvendes nu og her















Lyd og udseende











Hvad er tendensen på markedet for mobile havnekraner lige nu. Det har vi spurgt en af verdens største producenter af netop denne type af havneudstyr om. Som for de øvrige to aktører på området, Søfart har talt med, er markedet og dermed også tendenserne meget geografisk betinget. Nærmere bestemt specifikt betinget af det nordiske marked. - Miljø fylder meget i vores kunders krav. På flere måder faktisk. Vi har lige leveret en mobilkran til havnen i Helsingborg, som forlangte, at den skulle kunne køre på havnens egen strømforsyning. Den option ser vi nu også i stigende grad i alle de andre udbud, vi byder ind på i vores marked, siger Jesper Hammer Jakobsen, division manager hos Liebherr Danmark. Liebherr Danmark er den store tyske industrikoncerns nordiske salgskontor og dermed en væsentlig del af markedet herhjemme for salg af Liebherrs store portefølje af mobile havnekraner. Det er dog særligt i Sverige og Norge, at udviklingen af landstrøm i havnene har taget fart – og nu også til brug for havnenes store maskiner. - Vores kraner anvendere stadig diesel, når de flytter sig fra et sted til et andet, men under operationen er tendensen klart, at havnene stadig oftere kræver, de skal kører på el. Men vi ser også øgede miljøkrav på motorsiden, forklarer Jesper Hammer Jakobsen - og fortsætter: - Egentlig skal vores nye mobile kraner med motorer på 700 kW eller mere ikke leve op til de kommende Tier 4-krav om NOx-reduktion før fra 2019. Men mange af havnene i Norden forlanger i deres udbud, at når teknologien allerede eksisterer i dag, så skal den også anvendes nu. Tolerancen for støj – også den visuelle, spiller ifølge Jesper Hammer Jakobsen også ind i markedskravene i Norden. - Samtlige af de mobilkraner, vi i dag sælger i Norden har ekstra lydisolerede motor- og spilhus. Det er stort set også et unikt krav i forhold til vores øvrige markeder. Endelig har vi også flere gange leveret mobilkraner, der har været specialmalet efter kundens ønske, så de i størst mulig omfang kan smelte ind med omgivelserne, forklarer han. Der er dog ifølge Jesper Hammer Jakobsen også en tydelig tendens i markedet, der ikke er miljøbetinget. Liebherr Danmark oplever nemlig konsekvent, at hver ny mobilkran, de sælger, er større end den kran, den afløser. Altså er kravet til kapacitet ude på havnene hele tiden stigende. Herhjemme mange gange drevet af håndteringen af stadig større vindmøller over kajerne på flere af de danske havne. Men også drevet af, at skibene generelt bliver større, hvorfor kranernes rækkevidde også skal være stadig længere.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.174