23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sverige styrker førerpositionen på LNG

LNG: To svenske rederier øger nu Sveriges unikke pulje af LNG-drevne produkt- og kemikalietankskibe.












Terntank først















Sirius klar med bunkerfartøj











Læs også:

Premiere på Terntanks grønne satsning til Skandinavien



To ny skibe på vej til Sirius Shipping



Pon Power i spidsen for første dual-fuel/LNG-konvertering på dansk værftDet Blå Sverige understreger atter sin absolutte førerposition med anvendelse af LNG som bunker i produkttanksegmentet. De to svenske tankrederier Furetank Rederi AB og Rederi AB Älvtank har således løftet optioner på yderligere to LNG-drevne 16.300 t.dv. store produkt- og kemikalietankskibe hos det kinesiske AVIC Dingheng-skibsværft. Dermed vil svenske interesse fra udgangen af 2019 stå for operationen af i alt 11 LNG-drevne tankskibe i segmentet under 20.000 t.dv. Fælles for skibene er, at de vil være den første generation af nybyggede LNG-drevne produkt- og kemikalietanke i verden. Samtidigt er de alle målrettet det interskandinaviske/nordeuropæiske marked, der har været underlagt svovl-emissions-begrænsninger på maksimalt 0,1 procent siden 2015, ligesom området også står over for fremtidige langt lavere grænseværdier på nitrogen. Begge emissionsbegrænsninger overholdes med anvendelse af LNG. Den netop løftede option følger en firm kontrahering på fire 16.300-tonnere, Furetank Rederi indgik sidste år sammen med Älvtank og Thun Tankers i pool-samarbejdet Gothia Tanker Alliance. Denne ordre fulgte i kølvandet på det dansk-baserede svenske rederi Terntank, som var frontløbere, da de for snart tre år siden kontraherede en serie af LNG-drevne 15.000-tonnere på samme værft. De første to fra denne ordre på i alt fire enheder er nu leverede. Furetank Rederi ombyggede sidste år én af sine eksisterede konventionelle 17.500-tonnere, ’Fure West’, til LNG-drift ved Fayard i Danmark. Indkøringen af dette ombyggede skib kulminerede for nylig, da skibet i starten af oktober bunkrede sin første LNG forud for en rejse fra Norge til England. Mens de svenske rederier tilsammen, med det aktuelle nybygningsprogram, altså om tre år har 11 LNG-drevne skibe i segmentet i drift, er det ligeledes dansk-baserede svenske Sirius Rederi fra starten af næste år klar med et dedikeret LNG-bunkertankskib. Skibet er tiltænkt det voksende marked for LNG-bunkring i Skandinavien. Sirius Rederi har i øvrigt selv et igangværende nybygningsprogram i samme segment som sine svenske kollegaer i det skandinaviske marked. Skibene til Sirius Rederi, som også er bestilt hos AVIC-værftet, er dog alene såkaldte ”LNG Ready”, - altså forberedt til en senere ombygning til LNG-drift. Skibene anvender derfor andre teknologier til emissionsbegrænsning.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.104