Erria sejler til Afrika med ny specialopgave
SHIPPING: Transportopgave for to slæbebåde gav ekstra opgave i Tanzania for Erria
Træning og mulige efteropgaver
Konsulentvirksomheden Erria har sendt endnu to skibe i søen fra Kina mod slutbrugeren i en anden del af verden. Det sker som led i et af Errias specialer som slutgodkender og ”transportør” mellem værftet og modtageren. Denne gang gælder det to slæbebåde, der skal sejles fra værft Guangzhou Shunhai Shipyards til Tanzanias store havneby Daar Es Salaam på vegne af de lokale havnemyndigheder. Aktuelt gælder det enhederne ’Valeria Rugaihuruza’ og ’Mwambani’, der er sendt afsted med Erria-besætninger på turen over Det Sydkinesiske Hav og Det Indiske Ocean. Et Erria-speciale, der så har kastet mere af sig, som technical director hos Erria, Allan Sparholt kan fortælle: ”Selve opgaven landede vi i første ombæring ved at gå de lange ture mellem vores kontakter derude i Kina og så derigennem få kontakt til kunden i Tanzania, som vi naturligvis også besøgte. Og de var ikke kun interesseret i at at få os til at lave slutkontrol af skibene og stå for oceansejladsen, men også på en helt anden opgave. Den består så i, at vi skal stå for byggetilsyn af tre små patruljebåde til Tanzanian Port Authorities fra samme værft. Det er så ikke inkluderet en transportforlængelse, idet de er for små til at stå for turen selv, så det bliver en projektlastopgave, når de skal leveres her rundt årsskiftet,” forklarer Allan Sparholt. ”Men det er jo en ret symptomatisk illustrering af, hvordan vi kan finde opgaver af denne type. Det er ikke samme værft, som vi f.eks. nyligt stod for tilsyn og forsejlelse af supplyskibene til vores mexicanske kontakt, der er tale om. Her er der tale om, at vi på grund af vores meget fodarbejde derude fik kontakt til andre. Det gælder jo i bund og grund om, at man skal holde ørene åbne og have parathed til at se mulighederne - og så naturligvis kompetencen til at følge berøringsfladen op. Og se om der skulle være andre opgaver i kølvandet. Som der altså var i dette tilfælde med patruljeskibene til samme kunde. I tilfældet med sidstnævnte opgave er der så tale om en decideret tilsynsopgave, mens det med slæbebådene mest var koncentreret om selve forsejlingen. Men vi udførte også de sidste testsejladser og gav grønt lys til bådene på den baggrund,” forklarer Allan Sparholt. Den lange tur til Daar es Salaam udføres med skibsførere og maskinchefer fra Errias faste danske stab og hyrede (velkendte) folk på sidelinjen til de de øvrige poster. ”Som en del af pakken skal vi også stå for oplæringen af de lokale besætninger, der skal betjene skibene, når de er på plads i Daar es Salaam. Som vi også gjorde det for de mexicanske besætninger på de supplyskibe, vi stod for tilsyn og levering af i Den Mexicanske Golf. Dertil kommer, at vi giver bud på et vedligeholdelses- og tilsynsprogram. Ikke nødvendigvis i Erria-regi, men det må vi så se på hvordan den sag ender,” slutter Allan Sparholt. De to nye slæbebåde til havnemyndighederne i Daar Es Salaam er bygget lidt atypiske for slæbebåde, idet de har ret store agterdæk, der betyder, at de også kan bruges til visse mindre transportopgaver, hvis det skulle være nødvendigt. Videre er de udstyret med brandbekæmpelsesudstyr. Kranskapacitet til f.eks. håndtering af større bøjer etc. synes imidlertid ikke valgt ind over.