Lauritzen Kosan afhænder endnu en LPG-tanker
SKIBSSALG: Lauritzen Kosan har solgt skibet ’Charlotte Kosan’ til unavngivne thailandske købere, melder rederiet
Følger trend hos rederiet
Lauritzen Kosan har sendt endnu en af sine lidt ældre enheder ud at sejle under andet rederiflag. Det gælder LPG-tankeren ’Charlotte Kosan’ fra 2003, der i Lauritzen Kosan-regi har sejlet under Panamflag og nærmest udelukkende tradet på Fjernøstenmarkedet. Slaget bekræftes af rederiet, men meget mere end det, kan man ikke oplyse, fortæller kommunikationschef, senior vice president, Jens Søndergaard til Søfart: ”Det er korrekt at vi har solgt skibet. Og vi kan godt afsløre, at det er gået til thailandske interessenter, men yderligere oplysninger om transaktionen kan vi ikke give lige nu,” forklarer han. ’Charlotte Kosan’ blev bygget som ’Luna Gas’ til rederiet Fa East Shipping Co / Viking Carriers, og blev overtaget af Lauritzen Kosan i 2004. I starten med operationen lagt hos Unigas International. Lauritzen Kosan overtog driften i 2011. Skibet er bygget som dobbeltskroget på 3.857 t.dv. og er bygget på japanske Shitanoe Shipbuilding med klasse hos japanske Nippon Kaiji Kyokai. Det har en længere række af søsterskibe spredt ud over en række forskellige rederier. Hos Lauritzen Kosan har man fortsat søsterskibet ’Anette Kosan’ under rederiflaget. Salget af ’Charlotte Kosan’ følger den frasalgstrend, rederiet har udvist i LPG, mens man omvendt har foretaget opkøb på bl.a. ethylene-flåden med køb af to skibe i december sidste år. Dog er der ikke meldt om mange salg i løbet af det seneste år. I februar afhændedes den 20 år gamle ’Lizzie Kosan’ på 4.000 kbm, der gik til vietnamesiske interesser i statsrederiet Nhat Viet Transportation. Heller ikke det salg ønskede Lauritzen Kosan at kommenterer yderligere på, men markedsrapporter foreslog den gang, at ’Lizzie Kosan’ indbragte en sum på 2,7 mio. dollars. Det røg i øvrigt fra Singapore- til Panama-flag som ’Venus Gas’. For halvandet år siden var det så skibene ’Gitta Kosan’ og ’Greta Kosan’, der forlod flåden. Men de var så kun opereret af det danske rederi, idet ejeren Viken shipping overtog dem fra Lauritzen Kosan i 2008. De var helt tilbage fra 1990 og bygget hos Hyundai HI. Med salget af ’Charlotte Kosan’ er den ejede og opererede flåde hos rederiet samlet set på 32 skibe i størrelsesordenen fra 3.328 kbm hos fire enheder fra det italienske Scali-rederi til 10.038 kbm. hos enhederne man overtog i december. De sejler fortsat som ’JBU Forth’ og ’JBU Maas’.