”Krisen handler om kredit”
Søfart har mødt Mads Peter Zacho til en snak om hans nye opgave som CEO i J. Lauritzen. Han skal føre rederiet igennem en kostbar tørlastkrise, inden raterne ryger op igen – om et par år.
Finansmand
Lang krise
Ordrer aflyses
Kosan klarer sig
3 spørgsmål til Mads Peter Zacho, CEO i J. Lauritzen
Torms hovedkvarter ligger ovre på den anden side af gaden i den voksende shipping-hub på Tuborg Havn. Vi kan se kontorerne igennem den store glasfacade, og vi kan se Øresund. Søfart møder Mads Peter Zacho i hans nye bygning, i et åbent kontorlandskab, hos J. Lauritzen. Torm er Mads Peter Zachos seneste arbejdsplads, hvor han var CFO, men d. 19 september rykkede han ind som CEO hos J. Lauritzen. Han glæder sig over sit nye kontor. ”Jeg er glad for det åbne kontorlandskab. Grænsen for at komme og afbryde er lavere, og kommunikationen flyder nemmere,” siger han og slår ud med armene mod det rolige miljø med de mange skriveborde, hvor folk sidder og taster løs. ”Ulempen er jo, at man kan blive forstyrret, men vi har små lamper, der automatisk går fra grøn til rød ved møder, eller hvis man taler i telefon. Eller hvis man sætter den på selv,” siger han med et smil. Vi går ind i et lukket mødelokale i hjørnet med udsigt til Sverige gennem de store lyse ruder. Her har Mads Peter Zacho indvilget i at sætte ord på sine visioner for det gamle rederi med de store problemer. Han uddyber først to særlige parametre: ”Transparens og kommunikation er to ting, jeg slog på, da jeg stillede mig op på ølkassen og talte til medarbejderne første dag. Det er i tråd med, hvordan Lauritzen har indrettet sig i de nye lokaler i Hellerup,” forklarer han og understreger, at hans evner udi det finansielle hurtigt kan komme i spil i en tid, hvor rederiet taber mange millioner dollars. ”Vi skal arbejde med vores finansielle fleksibilitet og sikre, at vi har en buffer, der holder, selvom forbedringen i tørlastmarkedet trækker ud. Og vi har tilstrækkelig kapacitet, både likviditetsmæssigt og solvensmæssigt,” fastslår han. Mads Peter Zacho erklærer sig enig med de eksperter, der forudser, at krisen i tørlast er langvarig. Han regner med, at det tidligst vender i 2018, og problemet, mener han, er den udtalte overkapacitet i markedet. ”Markedet er svært, men vi kan ikke sidde og vride hænder over det, vi kan i stedet arbejde med vores positionering. Vi vil gerne tale om alle de gode ting, vi kan gøre. Entusiasme er et af de vigtige ord. Vi forsøger at glæde os over de mange kompetencer, vi har,” siger han og tilføjer: ”Når vi sammenligner os med vores konkurrenter, klarer vi os bedre, og det er naturligvis vigtigt, at vi er rustede til den dag, markedet vender. Det er jo meget den generelle økonomiske vækst, der driver shipping, selvom man taler om Kina og ændringer i, hvad de skal bruge, så ser jeg, at væksten vil være der på globalt plan.” Selvom raterne i tørlast er historisk lave i disse år, dels pga. svag vækst, dels pga. overkapacitet, hører det med til historien, at flere skibe nu bliver hugget op. Og mange kontraheringer bliver aflyst eller udskudt. Det fremhæver Mads Peter Zacho som positive tegn. Han mener, at situationen vil løse sig naturligt. ”Vi har heldigvis ikke set nybygningsordrer af betydning i en rum tid. Markedet vil regulere sig selv, siden tørlast-segmentet er for fragmenteret en sektor til, at man snusfornuftigt lægger 10 procent af flåden op,” siger han. ”Det kan man i højere grad se, når nogle få store spillere dominerer markedet. Vi kommer heller ikke til at lægge op, når vi kan befragte skibe til rater, der ligger over OPEX. Vi skal imidlertid heller ikke ud og ekspandere. Vi arbejder med den kapacitet, vi har.” Mens tørlastdelen af J. Lauritzen - Lauritzen Bulkers - er i krise, klarer produkttank sig fint via Lauritzen Kosan. Og Torms tidligere CFO prioriterer da også Kosan højt. Hans baggrund in mente kunne man få den tanke, at han er hentet ind til specifikt at styrke Kosan. Det afviser han dog. ”Vi vægter de to områder lige højt. Jeg har været i en del forskellige shippingsegmenter og har arbejdet med en del forskellige ledere, så jeg opfatter det mere således, at jeg har en bred baggrund. Og selvfølgelig nogle særlige finansielle kompetencer med en fortid som CFO i Torm,” siger han og tilføjer: Lauritzen Kosan er i en noget anderledes industridynamik end Lauritzen Bulkers. Det er et højt specialiseret område. Og en mere konsolideret industri. Det er et meget mere stabilt segment, ikke mindst i de mindre gasskibe under 20.000 kubikmeter. Det vil være den del af vores flåde, hvor du vil se os lave flådefornyelse først. Vi har en balanceret flåde af nyere skibe og ældre skibe, og der vil være behov for løbende flådefornyelser her,” siger Mads Peter Zacho. Kan I bevare optimismen i en krisetid? ”Jeg kan da godt mærke, at folk er lidt påvirkede af, at det er en periode med usikkerhed. Det er ikke så sjovt ikke at tjene penge. Så der skal laves et stykke arbejde, også på det sociale plan, og vi laver en del arrangementer for at skabe noget team spirit. Vi skal kigge fremad.” Hvordan har krisen udviklet J. Lauritzen? ”Vores ikke-kerneaktiviteter er blevet solgt til fonden, så vi har en renere profil. Vi er klar inden for gastank og tørlast, that’s it. Det sætter jeg stor pris på, det giver mig og ledelsesteamet en chance for at fokusere.” Hvor meget kan I tåle at tabe? ”Vi skal arbejde med vores finansielle fleksibilitet og sikre, at vi har en buffer, der holder, selvom forbedringen i tørlastmarkedet trækker ud. Og at vi har tilstrækkelig kapacitet, både likviditetsmæssigt og solvensmæssigt. Så krisen er ikke så meget et spørgsmål om, hvor mange dollars vi kan tåle at tabe, men om vores bankfinansiering. Vi skal have det finansielle råderum. Det er fase 1. Fase 2 er, når det vender. Så skal vi være klar.”