23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-skib ophugges på strand i Bangladesh

Et tidligere Mærsk-skib ligger på en strand i Bangladesh, hvor det ophugges under kontroversielle forhold

På værftet Janata Steel i Chittagong i det sydøstlige Bangladesh ligger skibet ’Producer’. Skibet har i 32 år været ejet af Mærsk, men det er blevet solgt til skrot.





Det er endt i Bangladesh på trods af, at Mærsk selv tager afstand fra skibsophugning i landet. Det oplyser medierne DanWatch, Politiken og TV2.





Skibet blev solgt af Mærsk til en mellemhandler, der har sendt skibet til ophugning i Bangladesh. Landet beskrives ifølge DanWatch af eksperter og fagfolk som et af de værste steder at ophugge skibe.





Mærsk: Ude af vores hænder

Overfor Politiken oplyser chef for bæredygtighed i Mærsk, Annette Stube, at rederiet ikke kan stille noget op.





- Vi er meget, meget kede af, at det ligger der. Men vi kan intet gøre for at få det væk derfra, for vi ejer ikke skibet længere og har ingen kontakt med det, siger hun til Politiken.





Annette Stube oplyser, at Mærsk på baggrund af sagen for fremtiden i kontrakter om salg af skibe vil indføje et krav om, at skibet skal skrottes "forsvarligt".





Advokat Poul Hauch Fenger, der har erfaring med internationale sager om menneskerettigheder, medgiver, at Mærsk ikke har noget juridisk ansvar for skibet.





- Men Mærsk har et ansvar for at respektere arbejdstagerrettigheder og miljøet i alle led af sine varekæder. Den er ikke meget længere, siger han til DanWatch.





Kritik: Overhængende ulykkesfare

DanWatch har vist optagelser og interviews med arbejdere på værftet til tidligere chefkonsulent i Arbejdstilsynet Hasse Mortensen. Han tøver ikke med at kritisere arbejdsforholdene.





- Det er ikke forhold, man kan byde mennesker, siger han til DanWatch.





- Det første, der falder mig i øjnene, er den høje ulykkesrisiko på det værft. Der er overhængende ulykkesfare mange steder, hvor de ansatte arbejder og færdes





17 mennesker har i år mistet livet på ophugningsværfter i Bangladesh.





/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141