"Containeralliancer er alt for ineffektive"
Rederierne kan spare mange millioner dollars ved at optimere alliancerne, mener konsulentvirksomheden Linergrid. Søfart tog en snak med en af grundlæggerne
Nye alliancer
Holdet bag
FAKTA Linergrid
Alliancer inden opbruddet i 2016:
De nye containeralliancer:
Det er ikke hvem helst, der står bag Linergrid. En nystartet konsulentvirksomhed, der midt i september vakte opsigt ved at proklamere, at de kan spare rederierne for flere milliarder kroner. Pointen er, at de store alliancer, bl.a. 2M med Maersk Line og MSC, er for ineffektive. Ifølge mændene bag Linegrid (se boks). Søfart tog en snak med Lars Jensen, kendt fra Sea Intelligence og en af grundlæggerne af den nye analyse- og konsulentvirksomhed. Han forklarer sin sag over for Søfart: "Linergrid er fokuseret på, hvordan man bedre kan designe linjerederiernes netværk. Vi har eksempelvis netop publiceret et whitepaper, hvor vi ser på G6-alliancens netværk på Stillehavet og konkluderer, at netværksomkostningerne kan reduceres med 200 millioner dollars," siger han. Lars Jensen mener i øvrigt, at de nye alliancer - The Alliance og Ocean Alliance, som kommer på plads i 2017 - globalt set har muligheden for at spare over en milliard dollars om året ved at tilrettelægge deres netværk bedre. På spørgsmålet om, hvorfor rederierne ikke selv har gjort brug af disse redskaber til besparelser, påpeger Lars Jensen en grundlæggende ting. Nemlig, at alliancerne er en relativ ny konstruktion i containerbranchen. Og det er vanskeligt at få store alliancer af forskellige rederier til at spille sammen. Derfor er det naturligt, at man hen ad vejen kan optimere netværket, lyder analysen. "Vi ser nogle alliancer med mange medlemmer. G6-alliancen er den mest ineffektive - qua en masse forskellige rederier. Når du ikke hurtigt kan danne dig et overblik ift. at ændre netværk, så ender du med ikke at ændre netværket - og så får du ikke justeret dine produkter til i tide, når markederne ændrer sig," siger Lars Jensen og uddyber: "Sagens kerne er, at når man skal designe linje-netværk i dag, er det mere komplekst end før. I takt med, at rederierne er begyndt at samarbejde i alliancerne, bliver deres netværk ekstremt komplekst, og der er overlap på nogle af havnene. Matematisk set er det ekstremt svært. Nu har vi udviklet et program, der f.eks. kan se på: Hvis jeg nu har en mio. containere fra 87 små havne, som skal transhippes, og hvis jeg ændrer lidt på netværket, hvad betyder det så?" Teamet bag de nye virksomheder har stor erfaring. Der er tale om CEO Charles Moret (se boks), som har været en årrække i Maersk Line, og som har udviklet, hvad Lars Jensen kalder ’grundlaget i vores motor’ - der altså egentlig er udviklet til Maersk Line. Lars Jensen siger selv om det hold, han arbejder med. "Linegrid er en kombination af at have evnerne og have erfaring - hands on. Jeg har den kommercielle indsigt. Hvordan kan det her bruges og evt. sælges, mens de øvrige har andre jern i ilden," siger Lars Jensen om den nye konstruktion. Han understreger, at hans hovedforretning stadig er Sea Intelligence, men at han - sammen med nye partnere - forsøger at finde nye forretningsområder: "Der åbner sig hele tiden en række muligheder. Hele liner-industrien er under forandring, og jeg prøver at være med til at starte nogle nye ting op," siger han. Linergrid er skabt i 2016 med det mål at forbedre effektiviteten i containeralliancerne, hvor forskellige kulturer og (endnu) større netværk giver nye logistiske udfordringer. Konsulentvirksomheden bryster sig af deres avancerede matematiske simulationer, der altså skal give besparelsen. Man påstår at kunne skabe en omkostningsforbedring på typisk fem til 10 pct. af de totale netværksomkostninger for et rederi. Fire mand står bag Linergrid. De har alle prominente positioner i branchen, og fælles for dem er, at de kører Linergrid ved siden af deres øvrige virke. Formand for Linergrid er Jesper Præstensgaard (formand Unifeeder, seniorrådgiver i Boston Consulting Group og partner i Humanostics). Charles Moret, CEO (CTI Consultancy) Lars Jensen er CCO (analytiker og CEO i Seaintelligence Consulting). Nicolas Guilbert er CIO (rådgiver i Ange Optimization). 2M - verdens største containeralliance består af Maersk Line samt italienske MSC - de to største individuelle spillere på markedet. OCEAN 3 - franske CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) og United Arab Shipping Company (UASC). CKYHE er baseret i Asien - Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen. G6 - American President Lines, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, Nippon og OOCL. 2M (andel af verdensmarkedet- omkring 30 procent, inklusiv Hyundai) - verdens største containeralliance - består af Maersk Line samt italienske MSC, de to største individuelle spillere på markedet. Mens den langt mindre Hyundai Merchant Marine angiveligt kommer om bord i april 2017. Ocean Alliance (andel af verdensmarkedet - omkring 25 procent): CMA CGM S.A. (CMA CGM), COSCO Container Lines (COSCO), Evergreen Line (Evergreen) and Orient Overseas Container Line (OOCL). The Alliance – (andel verdensmarkedet – knap 20 procent, træder i kraft i 2017): Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line), Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd), and Yang Ming Marine Transport Corp. (Yang Ming) - og kollapsede Hanjin Shipping Co. (Hanjin). Kilde: Alphaliner