23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grundstødt bulker på vej til Kalundborg Fjord

SØULYKKER: Ved midnatstid fik tre slæbebåde trukket bulkeren 'Maestro Diamond' fri af grunden ved Kadetrenden. Nordane Shipping stod for opgaven.
















Selve ulykken







Rundt midnat natten til tirsdag fik slæberne 'Wulf 5', 'Kiel' (tyske) og danske 'Svitzer Thor' med mellemkomst af Nordane Shipping i Svendborg succes med at få trukket den grundstødte bulker 'Maestro Diamond' af grunden ved Kadetrenden, hvor den af endnu ukendte årsager kom lidt på afveje i forhold til sejlrenden. Her løb den på grund på 10 meter vand, mens skibet stak godt 11 meter. Skibet er nu på vej til Kalundborg Fjord for dykkerundersøgelser, mens der intet er meldt om miljøproblemer ved grundstødningssitet, melder man fra Nordane Shipping i Svendborg, der stod for koordineringen af slæbebådsassistancen. "Helt konkret fik jeg faktisk melding om opgaven, da jeg sad i et Norwegian-fly på vej hjem sydfra. Så det er da fint, at man kan bruge tiden i luften i forhold til at få løftet en opgave på søen," melder chartering manager Karsten Pil fra Nordane Shipping. "Det gælder jo om at rykke hurtigt i sådan en situation og få sammensat en lille flåde af enheder, der kan gå ind og løfte opgaven. Og det faldt altså så på plads med skibene 'Wulf 5' (Rederiet Otto Wulf), 'Kiel' (Fahrgesellschaft Kiel) og Svitzers 'Svitzer Thor'. Vi har så også et godt forhold til Maestro Shipping, der er redelige folk at samarbejde med. Dem har vi samarbejdet med før om andre opgaver. Men i bund og grund handler det jo i den slags situationer om at kunne levere varen (slæbebådene) på spot og hurtigst muligt, og det lykkedes jo så," forklarer han. Det står endnu ikke klart, hvorfor 'Maestro Diamond' kom på afveje i Kadetrenden syd for Gedser. Der var meldinger om kraftig vind i området, men om det har indflydelse på fejlnavigeringen står det endnu åbent at få afklaret. Søværnet havde hurtigt fartøjer i området, og både patruljefartøjet 'Rota' og senere miljøskibet 'Mette Miljø' har ikke konstateret udslip eller lignende. 'Mette Miljø' følger i øvrigt 'Maestro Diamond' på vej mod Kalundborg, hvor det skal tjekkes for bundskader. Det meldes dog, at en eller flere af skibets olietanke var beskadiget, men ikke ud mod søen. Ombordbærende olie er derfor pumpet ovre i sikre tanke. Skibet var på vej fra Litauen til New Orleans med 34.000 tons gødning. 'Maestro Diamond' er på 36.900 t.dv. og er en velkendt figur på ruten. Der forlyder heller ikke noget om, hvorvidt, der var lods om bord på skibet, da ulykken skete. Sagen skal nu vurderes af Den Maritime Havarikommission i forhold til, om det skal indledes en nærmere undersøgelse. Maerstro Shipping er dansk-ejet med hovedsæde i Fribourg, Schweiz og opererer inden for reeferfart, ro/ro og bulk. Operation/chartering sker ud fra rederiets afdeling i København. Pt. opererer rederiet syv skibe i bulk. Ingen af dem ejet i danske selskaber.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.157