23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Blåt nyt fra Folketinget

Tre markante maritime lovforslag med i regeringens lovprogram for det kommende Folketingsår










De tre lovforslag




















Åbningen af Folketinget efter den (officielle) sommerferie markeres traditionelt med statsministerens åbningstale og samtidige præsentation af planlagte lovforslag. Og i den pakke have Lars Løkke Rasmussen tre markante maritime af slagsen med i posen. Det gælder ratifikation af Hong Kong-Konventionen, udvidelse af tonnageskatten med borerigge og markant sænkning af elafgiften for småfærger er at finde i regeringens lovprogram. . Om søfarten mere generelt udtalte statsministeren sig endvidere lidt usædvanligt i anledningen meget direkte med bemærkningen: ”Jeg er stolt af vores lange traditioner for søfart og handel. Danmark har haft stor fordel af international handel. Vi har en stærk interesse i at samarbejde med omverdenen. Vi må insistere på, at større udsyn giver mere indsigt,” sagde Lars Løkke Rasmussen. Som første bud på en ny maritim lovgivning vil regeringen - som allerede bebudet tidligere - lægge op til en op til en ratifikation af Hongkong-Konventionen, der sikrer forsvarlig ophugning af skibe. Med andre ord skal Danmark tilslutte sig et allerede markant flertal blandt de traditionelle søfartsnationer, der går ind for miljømæssig mere bæredygtig ophugning. Og at selve ophugningen indeholder et vist mindstemål af arbejdsretslige regler. Regeringen vil efter årsskiftet også lovfæste den udvidelse af tonnageskatteordningen med borerigge, som blev aftalt under sidste års finanslovsforhandlinger. Men lovforslaget indeholder ikke umiddelbart en ellers ønsker udvidelse af pakken til også at omfatte bl.a. entreprenørenheder eller fartøjer, der opererer inden for bl.a. vind offshore i dansk farvand. Og det er et udbredt ønske i de to grene af Det Blå Danmark. Endelig vil regeringen også skabe bedre vilkår for grøn færgefart med en sænkning af elafgiften, der nu også skal gælde for mindre færger. Der er lig pr. ikke nogle "mindre" elfærge i drift. Den nærmeste af slagsen er 'Ampere' oppe i Norge og nogle af havnerundvisningens enheder i Københavns havn, men den ene er norsk og da andre kan ikke karakteriseres som færger. Så forslaget kan lyde lidt hult. Men det vurderes at kunne på meget store betydning for den fremtidige færgeudvikling herhjemme. Særligt for de enheder, der skal opererer som hybridskibe, hvor man kan lave en såkaldt plug-in. Deciderede elfærger er er pt. ikke store - om nogen - planer om herhjemme. Derfor hilses lovforslaget også meget velkomment i branchen. Kilde: Danmarks Rederiforening/Folketinget
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125