23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skibsfarten bidrog med 95 mia kr til økonomien

Rederierne bidrager stort til betalingsbalancen og udgør et værn ved valutakriser, konkluderer analyse
















Sikkerhedsnet



















Understøtter fastkurspolitik











Det har længe været kendt, at skibsfarten er et af landets største eksporterhverv – det største, hvis man spørger Danmarks Rederiforening – med en samlet valutaindsejling på knap 204 mia. kroner i 2015. Hvor meget der er tilbage på bundlinjen efter fradrag af udgifter, har derimod ikke tidligere været belyst. Men nu har Danmarks Rederiforening fået hjælp fra rådgivningsfirmaet COWI, som har analyseret skibsfartens nettobidrag på basis af rederiernes udgifter og indtægter i Danmarks Statistiks databaser. Resultatet er ifølge COWI-analysen, at rederiernes nettobidrag til betalingsbalancen i 2014 var 95 mia. kroner. Tallene er fundet ved at isolere rederiernes indtægter fra andre maritime virksomheder og dernæst fratrække rederiernes andel af den samlede import af udenlandske søfartstjenester samt udgifter i udlandet til bunkring og proviantering, som er skibsfartens væsentligste udgifter i udlandet. Ifølge Rederiforeningen fungerer skibsfarten også som et sikkerhedsnet under dansk økonomi, hvis der skulle opstå en valutakrise i Danmark. COWI’s beregninger viser, at dansk skibsfarts bidrag til betalingsbalancens løbende poster vil ”spare” Danmark for to-tre procent af tabet i BNP ved en valutakrise, hvilket i 2015 svarede til 40-60 mia. kroner. Det svarer til at tage 50-70 procent af stødet, idet tabet i et lands BNP ved en valutakrise typisk ligger i omegnen af fire procent, fremgår det. ”På den måde er dansk skibsfart med til at understøtte den danske fastkurspolitik, som har været en del af fundamentet for en stabil dansk økonomisk politik i årtier,” hedder det i analysen. Skibsfartens store nettobidrag er ifølge analysen også med til at sikre danske boligejere en fordel, fordi det er med til at sikre en god kreditvurdering af Danmark. ”Når investorerne er trygge ved landet, så falder renterne, og det smitter af på den danske realkredit. Det betyder helt håndgribeligt flere penge til forbrug og dermed højere økonomisk aktivitet i Danmark,” skriver Rederiforeningen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125