Weco afhænder MR-tanker til kinesiske interesser
SKIBSSALG: Salg af ’Amalienborg’ skal holde gennemsnitsalderen nede på Weco Tankers’ flåde. Weco beholder dog indtil videre skibet i befragtning.
Kinesisk rederi under opbygning
Læs også:
Stena Weco slår omsætningsrekord i 2015 og justerer flåden til nye udfordringer
Ny ledelse i Weco Group og farvel til Nordanas Lars Steen RasmussenWeco Group har solgt MR-produkt- og kemikalietankskibet ’Amalienborg’ til kinesiske interesser. Tankskibet fortsætter dog indtil videre i befragtning hos rederigruppens tankdivision Weco Tankers, som leverer tonnage til Weco Groups kommercielle tanksamarbejder Stena Weco og Golden Stena Weco. ”Salget kan betegnes som en almindelig løbende udskiftning af tonnage for at holde gennemsnitsalderen nede. ’Amalienborg’ var efterhånden 12 år og dermed væsentligt over gennemsnitsalderen for de skibe, vi opererer i Stena Weco-regi,” forklarer Johnny Schmølker, CEO for Weco Shipping og COO hos Stena Weco, til Søfart. Han oplyser, at skibet indtil videre fortsætter hos Stena Weco i en charteraftale med de nye ejere, kinesiske Shandong Shipping. Den hidtidigt Gibraltar-flagede ’Amalienborg’ er i det nye ejerskab omdøbt til ’Shandong Zihe’. Shandong Shipping er et nyt rederi med kun seks år bag sig. Rederiets flåde består af både bulkcarrriere, dedikerede malm carriers samt nu et par tankskibe i MR-størrelsen. Samtidigt har Shandong Shipping et omfattende nybygningsprogram bestående af bulkcarriere i panamax-størrelsen samt en serie af LPG-skibe. Den 2004 koreansk-byggede ’Amalienborg’ er rapporteret solgt for 15 mio. dollars, noget som Johnny Schmølker imidlertid ikke ønsker at kommentere på, endsige be- eller afkræfte. Weco Tankers består i øjeblikket af ti enten ejede eller indchartrede tankskibe i handysize- og MR-segmentet.