MAN Diesel & Turbo når milepæl med sin G-type maskine
TEKNIK: Motorproducenten har landet ordre nummer 1.500 på den kun seks år gamle G-type motor
Ifølge senior vice president og leder af totakt-salgsafdelingen hos Man Diesel & Turbo Ole Grøne er det en fantastisk historie for selskabet. Et så stort salgstal på en så relativ ung motortype er ganke uhørt. Og da ikke mindst i et særdeles svært marked, bemærker han. Motortypen er da også den hurtigstsælgende type, producenten endnu har lanceret.
G-typen kom officiel på markedet i 2010. Der er tale om en såkaldt ultra long stroke totakter. Maskineriet er bl.a. meget anvendt til brug i skibe, der benytter sig af sSlow Steaming, der jo belv meget populært blandt rederierne i kølvandet på shippingkrisen – og mens oliepriserne stadigt var skyhøje. Motortypen er også særligt velegnet til at blive kombineret med propellere af ekstra stor diameter. Generelt vurderes en G-type at kunne genere fuelbesparelser på mellem 4 og 7 procent i forhold til sammenlignelige motortyper.
Ki
Kilde: Man Diesel & Turbo