23948sdkhjf

MAN Diesel & Turbo når milepæl med sin G-type maskine

TEKNIK: Motorproducenten har landet ordre nummer 1.500 på den kun seks år gamle G-type motor
Med en ordre på to styk 7G80ME-C9 motorer til det græske rederi Almi Tankers har Man Diesel & Turbo passeret 1.500 solgte enheder af G-typen – af varierende størrelser. Motorerne skal placeres i to 317.000 t.dv. VLCC’ere, det græske rederi har i ordre ved koreanske Hyundai HI. Det lidt pudsige med milepælen er, at det også var Almi Tankers, der placerede den allerførste ordre på en G-maskine og en håndfuld år siden.

Ifølge senior vice president og leder af totakt-salgsafdelingen hos Man Diesel & Turbo Ole Grøne er det en fantastisk historie for selskabet. Et så stort salgstal på en så relativ ung motortype er ganke uhørt. Og da ikke mindst i et særdeles svært marked, bemærker han. Motortypen er da også den hurtigstsælgende type, producenten endnu har lanceret.

G-typen kom officiel på markedet i 2010. Der er tale om en såkaldt ultra long stroke totakter. Maskineriet er bl.a. meget anvendt til brug i skibe, der benytter sig af sSlow Steaming, der jo belv meget populært blandt rederierne i kølvandet på shippingkrisen – og mens oliepriserne stadigt var skyhøje. Motortypen er også særligt velegnet til at blive kombineret med propellere af ekstra stor diameter. Generelt vurderes en G-type at kunne genere fuelbesparelser på mellem 4 og 7 procent i forhold til sammenlignelige motortyper.

Ki

Kilde: Man Diesel & Turbo

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079