23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ulsteins dobbelte X-bow SOV afleveret til Siemens

Norske Ulsteins nye skrogkoncept med en X-bow i begge ender af skibet på plads ud for Holland hvor det skal arbejde for Siemens






















Det nye SOV-skib (Service Operaton Vessel) 'Windea La Cour' er begyndt at arbejde på den hollandske 600 MW havmøllepark Gemini med Siemens som energioperatør og tyske Bernhard Schulte Group som rederi bag. Bortset fra, at skibet udgør en konkurrent til bl.a. danske Esvagt i det særlige SOV-marked, så er det også interessant ved sin nye skrogform. Her har den norske værftsgruppen Ulstein udvidet sin egen X-bow ide til også at omfatte en X-stern. X-Bow benytter bl.a. Esvagt sig til flere af sine enheder, og konceptet har leveret gode resultater for så vidt angår skibenes sejlegenskaber. Og herunder ikke mindst i funktionen som netop SOV-enhed, hvor det skal holde sig i mest mulig stabil position, når man bl.a. "langer" servicemandskabet fra skibet olver de havmøllerne. Havparken omfatter i alt 150 møller. Ulstein forventer selv, at 'Windea La Cour' vil forbedre sig på alle positionerings- og komfortparametre. Skibet blev reelt leveret ultimo august, men har siden gennemgået tests og prøver til søs. Videre skulle skibet have installeret et nyudviklet operationssystem til vindmøller - Scada kaldet - hvormed man fra broen af 'Windea La Cour' skal kunne fjernovervåge og kontrollere havmøller (starte og stoppe dem etc.). Skibet har et søsterskib under bygning i Norge. Længde: 88 m Bredde: 18 m Topfart: 13.5 knob Akkomodering: 60 people - forberedt for plads til 109 personer. DPII-anlæg
BREAKING
{{ article.headline }}
0.204