23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Giftig cocktail kan presse fragtraterne yderligere

Industrien kan blive fristet til at holde fragtraterne på et lavt niveau for at trække mere gods gennem den udvidede Panamakanal.

Udvidelsen af Panamakanalen betyder, at størrelsen på de containerskibe, der kan søge transit, vokser til 13.000 TEU-segmentet. Men begejstringen i branchen kan hurtigt blive til en hovedpine.

For at trække ny handel til ruten kan industrien blive fristet til at holde raterne på et kunstigt lavt niveau, vurderer selskabet Xeneta, der sammenligner priserne på fragter på de globale shippingruter. Det skriver Ritzau Finans ifølge business.dk.

Yderligere pres på de historisk lave fragtrater kan der komme, når rederierne begynder at få leveret nye skibe med en kapacitet på 18-20.000 TEU.

"Det ligner, hvad der kunne blive en forestående økonomisk katastrofe for et segment, som lige nu er præget af konsolidering, dannelsen af nye alliancer og løbende usikkerhed," siger Patrik Berglund, administrerende direktør for Xeneta, ifølge mediet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04