23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Havarikommission: Skibsprocedurer bør ruskes op

Havarikommissionsundersøgelse godtgør, at statiske sikkerhedsprocedurer til søs ikke altid er interaktivt brugbare, når først den dynamiske situation, de skal afhjælpe, opstår.

Den Maritime Havarikommission har udvirket en større temaundersøgelse, hvor man har sat diverse procedurer om bord på skibe under luppen. Og konklusionen på undersøgelsen er, at der snarere end at se på de søfarendes kompetencer og evner i tilspidsede situationer bør ses nærmere på selve procedurernes funktion som sikkerhedsnet i forhold til farlige situationer.

Temaundersøgelsen tager således udgangspunkt i netop farlige episoder, hvad enten der er tale om near misses eller udfoldede ulykker af diverse karakter. I den forbindelse har Havarikommissionen kunnet konstatere, at der under efter-briefinger i et overvejende antal tilfælde er blevet henvist til afvigelse fra gældende procedurer som en af de typisk medvirkende årsager til episodens udvikling.

Havarikommissionen konkluderer, at der måske eksisterer ”for mange” sikkerheds/sikrings-systemer. Det betyder, at der risikerer at opstå såkaldte målkonflikter, hvor systemerne mere eller mindre kan komme til at modarbejde hinanden. Ikke mindst fordi de er statiske værktøjer, der skal anvendes dynamisk. Derfor vil en forbedring af sikkerhedsniveauet kræve en analyse af systemernes interaktioner mere end en analyse af dem, der skal anvende dem, pointerer Havarikommissionen.

Læs hele undersøgelsen på engelsk

HER
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03